گزارش سازمان اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز گلوبال» درباره روند مثبت اقتصاد عمان

رتبه بندی آژانس استاندارد اند پورز گلوبال با توجه به بهبود عملکرد مالی دولت عمان، آینده خوشبینانه‌ای برای این کشور متصور شد. دولت عمان حتی فراتر از انتظارات ظاهر شده و به خوبی در برابر شوک‌های واردشده بر قیمت نفت واکنش نشان داده است.

به گزارش عمان چنس وبه نقل از تایمز آو عمان، این آژانس در گزارش رتبه بندی اعتباری خود درمورد کشور عمان، اعلام کرد که چشم انداز این کشور در نتیجه اقدامات اصلاحی دولت  در زمینه‌های مالی و اقتصادی می‌تواند به بهبود شرایط آن کمک شایانی کند.

این آژانس خاطرنشان کرد که اقدامات دولت برای بهبود عملکرد مالی و سیاست‌های حمایت کننده از رشد اقتصادی به طور قابل توجهی در کاهش بدهی عمومی منعکس شده است. همچنین، رشد قوی ناشی از تولید ناخالص داخلی اسمی و کاهش کل بدهی به تولید ناخالص داخلی از بیش از 60 درصد در سال 2021 به حدود 40 درصد در سال 2022 یکی دیگر از نقاط روشن در عملکرد اقتصادی دولت عمان است.

بر اساس گزارش‌های استاندارد اند پورز گلوبال، وضعیت اقتصادی عمان حتی بهتر هم خواهد شد و مقاومت این کشور در برابر نوسانات قیمت نفت افزایش یافته است.

این آژانس انتظار دارد که بدهی عمومی تا پایان سال 2023 به حدود 16.5 میلیارد ریال یا 37 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. در این صورت، فضای مالی عمان در سال‌های 2023 و 2024 برای سرمایه‌گذاری گسترده‌تر خواهد شد.

این آژانس همچنین انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی (به قیمت های ثابت) با نرخ متوسط حدود 2.5 درصد در دوره 2023-2026 باشد. همچنین پیش بینی می‌شود متوسط رشد بخش غیرنفتی در بازه زمانی 2025-2026 به حدود 3.5 درصد برسد.

آژانس همچنین اشاره کرده است که پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در هر بشکه، در سال ۲۰۲۴ به ۸۰ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۲۵ به ۵۵ دلار در هر بشکه برسد.

در این گزارش آمده است که در صورت تداوم کاهش بدهی خالص دولت و هزینه‌های بهره، در صورتی که اقدامات اصلاحی در حال انجام، موقعیت مالی عمان را بیشتر تقویت کند، رتبه اعتباری عمان می‌تواند در دوره آینده بهبود مضاعفی یابد.

از نظر این آژانس رتبه‌بندی، تنها در صورت کُند شدن روند اصلاحات مالی یا وقوع پدیده‌های غیر منتظره ممکن است وضعیت اقتصادی عمان رو به وخامت برود.

شایان ذکر است که تیم اقتصادی دولت عمان موفق شد بدهی عمومی در سه ماهه اول سال 2023 را به 16.6 میلیارد ریال کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *