پیش‌بینی پایین‌ترین نرخ تورم برای عمان در بین کشورهای منطقه

پیش‌بینی می‌شود کشور عمان در سال 2023، شاخص قیمت مصرف‌کننده 1.9 درصدی را به ثبت برساند که پایین‌ترین نرخ در بین کشورهای شواری همکاری خلیج فارس خواهد بود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از کامکو اینوست، شاخص قیمت مصرف‌کننده، شناخته‌شده‌ترین شاخص تورم است که درصد تغییر قیمت سبدی از کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را اندازه گیری می‌کند. از نظر کارشناسان اقتصادی، مدیریت پیشگیرانه دولت عمان جهت مقابله با تورم جهانی و حفظ عملکرد مطلوب زنجیره تأمین مواد غذایی در این کشور باعث نرخ تورم پایین در این کشور شده‌اند.

در طول ماه ژانویه 2023، نرخ تورم در عمان به 1.89 درصد رسید که پایین‌ترین میزان افزایش نرخ تورم از آگوست 2021 در این کشور بود. عمان همچنین شاهد یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2022 با رشد قیمت 4.4 درصد در ژانویه 2022 بود.

با این حال، انتظار می‌رود تورم در منطقه شورای همکاری خلیج فارس در سال 2023 کاهش یابد. تورم در منطقه شورای همکاری خلیج فارس در سال 2023 به طور متوسط 2.7 درصد پیش‌بینی شده است که این به لطف افزایش صادرات بیشتر انرژی و نفت در مقایسه با سال 2022 خواهد بود.

هر چند، انتظار می‌رود تورم در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بر رشد اقتصادی آن‌ها تأثیر بگذارد. اقدامات این کشورها مثل کنترل قیمت و یارانه مصرف به مهار تورم کمک شایانی کرد. با این حال، انتظار می‌رود این اقدامات هزینه‌های اضافی را برای کشورهای جهان سومی واردکننده نفت در منطقه به همراه داشته باشد. هر چند، چنین فشاری برای کشورهای شواری هنکاری خلیج فارس و سایر کشورهای صادرکننده نفت در منطقه وجود ندارد، چون اثر منفی تورم توسط نرخ صادرات نفتی بالا خنثی می‌شود.

از سوی دیگر صندوق بین المللی پول اعلام کرد انتظار می‌رود تورم جهانی در سال 2023 در رقم 6.6 درصد تثبیت شود و سپس در سال 2024 به 4.3 درصد در مقایسه با 8.8 درصد در سال 2022 کاهش یابد. این پیش بینی بر اساس کاهش مورد انتظار قیمت انرژی، بهبود زنجیره تامین جهانی و تثبیت قیمت کالاهای اساسی است. با این حال، عواملی مانند رشد سریع‌تر اقتصادی در چین و افزایش قیمت انرژی می‌تواند فشارهای تورمی را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *