امضای تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی 500 میلیون دلاری بین عمان و ایالات متحده

وزارت دارایی عمان تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 192 میلیون ریال عمان (معادل 500 میلیون دلار) با بانک صادرات و واردات ایالات متحده (EXIM) امضا کرد. در این تفاهم‌نامه، استفاده از منابع مالی بانک آمریکایی، ترویج وضعیت تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های استراتژیک اقتصاد عمان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، تجارت دوجانبه بین عمان و ایالات متحده در سال 2022 به 4.22 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم درتاریخ روابط تجاری دو کشور به شمار می‌رود و همچنین 30 درصد افزایش نسبت به 3.25 میلیارد دلار در سال 2021 دارد. ایالات متحده بزرگترین بازار برای صادرات غیر نفتی عمان است.

این تفاهم نامه در حاشیه اولین گفت‌وگوی راهبردی عمان و آمریکا توسط عبدالله سلیم الحارتی، معاون وزیر در وزارت دارایی و رتا جو لوئیس، رئیس هیئت مدیره بانک صادرات و واردات ایالات متحده به امضا رسید.

الحارتی در این باره گفت: «این تفاهم نامه راه را برای مشارکت و همکاری بیشتر بین دو کشور باز خواهد کرد. تفاهم‌نامه‌های این چنینی چشم اندازهای جدیدی را برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش های امیدوارکننده در عمان مانند معدن، فناوری و انرژی پاک باز خواهد کرد. تمام فرصت‌هایی که طرف آمریکایی بتواند برای اقتصاد عمان ایجاد کند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»

رتا جو تأیید کرد که این بانک به دنبال ایفای نقش محوری در حمایت از روابط دوجانبه و مشارکت بین دو طرف است. این نقش محوری شامل انواع حمایت‌ها از موسسات مالی و تجاری در عمان و جامعه تجاری در راستای استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود در کشور عمان است.

رتا در ادامه افزود: «یکی از رسالت‌های بانک صادرات و واردات ایالات متحده ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان است. همچنین، ما باید سرمایه‌گذاران آمریکایی را با قابلیت‌های موجود در عمان آشنا کنیم. تفاهم نامه امضا شده بین دو طرف با تبادل تجربیات و دیدگاه‌ها به تقویت روابط دوجانبه و سوق دادن آنها به سمت افق‌های گسترده‌تر در بسیاری از زمینه‌ها کمک می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *