افزایش کمک هزینه ساخت و مرمت مسکن در عمان

وزیر مسکن و شهرسازی عمان در تصمیمی مهم، کمک مالی به خانواده‌های نیازمند را برای ساخت یا بازسازی خانه‌هایشان افزایش داد.

به گزارش عمان چنس دکتر خلفان سعید الشعیلی، وزیر مسکن و شهرسازی، مصوبه‌های جدیدی برای کمک هزینه‌های مالی ساخت یا مرمت مسکن در عمان تصویب کرد.

این مصوبه نشان‌دهنده نگرانی وزارتخانه برای اقشار نیازمند جامعه است.

بر اساس این تصمیم، خانواده‌های واجد شرایط متشکل از 2 تا 3 عضو مستحق دریافت 25 هزار ریال عمان برای ساخت یا بازسازی یک فقره مسکن هستند. البته، مساحت منزل مشخص شده نباید کمتر از 140 متر مربع باشد و در صورت مشارکت ذیفعان، مساحت خانه از 250 متر مربع نباید تجاوز کند.

ارزش کمک هزینه مسکن برای خانواده‌های واجد شرایط متشکل از 4 عضو یا بیشتر، 30 هزار ریال عمان است، مشروط بر اینکه مساحت مسکن ساخته شده (برای ساخت یا بازسازی) کمتر از 190 متر مربع نباشد. در صورت مشارکت ذینفعان در این ارزش، مساحت بیش از 300 متر مربع نباید باشد.

مادامی که خانواده‌های متقاضی و واجد شرایط هیچ گونه تعهد مالی نداشته باشند، این مصوبه برای آن‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.

در مصوبه‌های قبلی، حداقل کمک هزینه ساخت یا مرمت مسکن تنها 20 هزار ریال عمان بود. البته، این رقم برای مناطق صعب‌العبور عمان بیشتر است.

بنا بر این گزارش،این مصوبه، شرایط را برای گسترش همکاری با بخش خصوصی فراهم می‌کند و بنیان‌های خانواده و روابط اجتماعی را تقویت می‌کند. در این مصوبه، تحولات جمعیتی و اقتصادی کنونی مانند ارزش بالای مصالح ساختمانی، مالیات بر ارزش افزوده و بهبود کیفیت خانه‌ها هم از ارزش به‌سزایی برخوردار هستند.

در سال 2019، به طور کلی، کمک هزینه‌ای بالغ 41 میلیون ریال عمان به بیش از هزار خانواده پرداخت شد.

گزارش یاد شده می افزاید: در سال 2020، علاوه بر آمار بالا، 600 خانوار و 15 میلیون ریال عمان اضافه شد. در سال 2021، تعداد 1 هزار و 261 خانوار دیگر از این کمک هزینه‌ها بهره‌مند شدند. هزینه‌های اضافه شده در سال 2021، حدود 30 ریال عمان بود. در سال 2022، 1 هزار و 478 خانواده با هزینه‌ی اضافه‌شده‌ی 35 میلیون ریال تحت پوشش کمک هزینه قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *