عمان در صدر صادرکنندگان گاز طبیعی مایع جهان

سلطان نشین عمان به دلیل افزایش تقاضا برای منابع انرژی پاک به عنوان یکی از ده صادرکننده برتر گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان لقب گرفته است. صادرات گاز طبیعی مایع در آوریل 2023 به 1.16 میلیون متریک تن رسید که در مقایسه با ماه قبل، 0.08 میلیون متریک تن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، گزارش ماهانه مجمع کشورهای صادرکنندهٔ گاز، ده کشور آمریکا، قطر، استرالیا، روسیه، مالزی، اندونزی، الجزایر، نیجریه، عمان و ترینیداد و توباگو را به ترتیب به عنوان صادرکنندگان برتر گاز مایع انتخاب کرد.

در این گزارش آمده است که در آوریل 2023، صادرات جهانی گاز مایع طبیعی 6 درصد (1.95 متریک تن) نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 35.58 میلیون متریک تن رسید. شایان ذکر است که عمان عضو مجمع کشورهای صادرکنندهٔ گاز نیست.

موقعیت استراتژیک ، ذخایر گاز طبیعی فراوان و زیرساخت‌های مدرن این کشور باعث شده است که عمان به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز مایع طبیعی معرفی شود. این کشور طی چند سال گذشته با هدف سرمایه گذاری بر تقاضای فزاینده انرژی پاک در آسیا و اروپا، سرمایه گذاری زیادی در توسعه صنعت گاز مایع طبیعی انجام داده است.

یکی از عوامل کلیدی که به موفقیت عمان در صادرات گاز مایع طبیعی کمک کرده است، نزدیکی آن به بازارهای بزرگی مثل چین، ژاپن و کره جنوبی است. کشورهای یادشده جزء بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز مایع طبیعی در جهان هستند. مهم‌ترین مشتری نفت خام و گاز طبیعی مایع عمان هنوز کشور چین است.

بیشتر بخوانید:

در سال های اخیر، عمان نیز سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را برای توسعه ظرفیت تولید گاز طبیعی خود انجام داده است. این کشور چندین میدان گازی جدید از جمله میدان مبروک کشف کرده است که تخمین زده می‌شود حدود 4 تریلیون فوت مکعب گاز در آن نهفته است. در ماه ژانویه، وزارت انرژی و مواد معدنی عمان آغاز تولید گاز و میعانات گازی از میدان مبروک را اعلام کرد که انتظار می‌رود برداشت گاز در آن تا اواسط سال 2024 میلادی به بیش از 0.5 میلیارد فوت مکعب در روز برسد.

از سوی دیگر، میادین گازی بریتیش پترولیوم خزان-مکارم و غزیر هم توانایی برداشت بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز را دارند.

عمان همچنین چندین پروژه را برای تقویت زیرساخت صادرات گاز مایع طبیعی انجام داده است که یکی از آن‌ها مربوط به ترمینال گاز مایع طبیعی در بندر صحار است.

افزایش صادرات گاز مایع طبیعی در عمان به خاطر تقاضای فزاینده برای منابع انرژی پاک در آسیا و اروپا است. چندین کشور در این مناطق به دنبال کاهش وابستگی خود به سوخت های فسیلی و تغییر به سمت منابع انرژی پاک تر مانند گاز طبیعی هستند. در نتیجه، تقاضا برای گاز مایع طبیعی در سالیان اخیر افزایش پیدا کرده است؛ دولت عمان هم به خوبی این موضوع را درک کرده است.

در میان تولید رکورد، سلطان نشین عمان اکنون گاز طبیعی مایع را به بیش از 20 کشور جهان صادر می کند و پایانه LNG Krk کرواسی قرار است اولین محموله گاز طبیعی مایع را اواخر همین ماه دریافت کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *