تشکیل کمیته مشترک عمان و عربستان برای منطقه اقتصادی ظاهره

یک کمیته عمانی-سعودی برای نظارت بر توسعه منطقه اقتصادی یکپارچه در ظاهره تشکیل شده است. این کمیته بر ایجاد یک شرکت عمانی-سعودی که مدیریت و اداره منطقه اقتصادی را بر عهده خواهد داشت، نظارت می‌کند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، اداره کل مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان تصمیمی را برای تشکیل کمیته اجرایی به ریاست احمد بن حسن الدیب، معاون رئیس اداره عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد صادر کرد.

این کمیته شامل چندین مقام اداره کل مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان و وزارت سرمایه گذاری عربستان سعودی و صندوق توسعه عربستان سعودی است.

این کمیته وظایف متعددی را بر عهده دارد که مهمترین آنها نظارت بر اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین  اداره عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد و اداره شهرهای اقتصادی و مناطق ویژه اقتصادی عربستان در زمینه توسعه اقتصادی برای مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد است.

این کمیته همچنین طرحی را برای توسعه، اجرا و مدیریت این منطقه شامل کلیه برنامه‌ها و ابتکارات تهیه کرده است.

کمیته مذکور در راستای تبادل تجربیات و شیوه های موفق در مدیریت و بهره برداری از مناطق اقتصادی بین دو کشور فعالیت خواهد کرد. همچنین برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بازرگانان و سرمایه گذاران این منطقه توسط کمیته هماهنگی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.

بیشتر بخوانید:

محمود بن حمود الرواحی، مدیر کل بخش برنامه ریزی و فناوری اطلاعات در اداره عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد و یکی از اعضای کمیته، گفت: «اداره‌ی ما مطالعات مشاوره مربوط به پروژه منطقه یکپارچه اقتصادی در ظاهره را تکمیل کرده است که به 388 کیلومتر مربع زمین سرمایه گذاری اختصاص یافته است. اداره عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد همچنین اسناد مربوطه را ارائه کرده است که از تأمین بودجه مورد نیاز برای توسعه فاز اول پروژه به مساحت 20 کیلومتر مربع پشتیبانی می‌کند.»

فاز اول شامل ایجاد زیرساخت‌ها، جاده‌ها، تاسیسات برقی، شبکه‌های آب و فاضلاب، تصفیه پسماندهای صنعتی و تاسیسات لازم برای منطقه و ارائه خدمات مشاوره مهندسی پروژه (طراحی و نظارت) می‌باشد. در فازهای دیگر، تمرکز بر سایر طرح‌های عمرانی در استان ظاهره خواهد بود.

رواحی تأیید کرد که ایجاد بندر زمینی یکی از اولویت‌های اجرای تأسیسات زیربنایی پروژه منطقه یکپارچه اقتصادی در ظاهره است. این شرکت برای به حداکثر رساندن مزایای موقعیت استراتژیک خود در مرز با عربستان سعودی تأسیس شده است. این منطقه در حدود 20 کیلومتری گذرگاه مرزی با عربستان سعودی و در حدود 100 کیلومتری پروژه شهرک صنعتی عبری قرار دارد.

منطقه اقتصادی ظاهره نماد پیشرفت در این استان محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این منطقه همچنین نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی برای عمانی‌ها و جذب شرکت‌های سعودی و خارجی دیگر برای ایجاد پروژه‌های خود در عمان و مشارکت اقتصادی در فعالیت‌های مختلف اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *