بازپرداخت بدهی 1.5 میلیارد دلار زودتر از موعد توسط دولت عمان

کشور عمان 1.5 میلیارد دلار – بخشی از وام های دولتی – را قبل از موعد، بازپرداخت کرد که به کاهش نرخ بهره برای برخی وام‌ها از طریق مذاکره با وام دهندگان کمک کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، این پیشرفت علاوه بر کاهش هزینه های تامین مالی – در مقایسه با نرخ های فعلی – ثبات مالی سلطنت را نیز بالا خواهد برد.

بازپرداخت زودهنگام وام در چارچوب بررسی مستمر سبد وام‌ها و هزینه‌های تامین مالی مرتبط با آن و عزم دولت برای کاهش بدهی عمومی با بهره‌گیری از درآمدهای اضافی حاصل از افزایش قیمت جهانی نفت انجام شد.

در سه ماهه اول سال 2023، دولت توانست تعدادی از تعهدات را که در حدود 1.1 میلیارد ریال تخمین زده می شود، بدون استفاده از استقراض مجدد برای تأمین مالی این تعهدات، تسویه کند.

دولت وام‌هایی را بازپرداخت کرد که حجم بدهی عمومی را در پایان مارس 2023 به حدود 16.6 میلیارد ریال کاهش داد. این رقم در سال 2022 به 17.7 میلیارد ریال می‌رسید.

وزارت امور مالی عمان تاکید کرد که اقدامات انجام شده منجر به صرفه جویی بیشتر در هزینه خدمات بدهی عمومی و منافع حاصل از تامین مالی می‌شود که حدود 385 میلیون ریال تخمین زده می‌شود و دولت را قادر می‌سازد از این پس انداز در بخش‌های اولویت دار استفاده کند.

وزارت دارایی اعلام کرد که هدف دولت کاهش بار بدهی عمومی، مدیریت ریسک‌های پرتفوی اعطای وام و کاهش فشارهای احتمالی ناشی از تعهدات مالی در سال‌های آینده از طریق بازپرداخت زودهنگام برخی از وام‌ها است.

این اقدامات علاوه بر بهبود شاخص‌های رتبه اعتباری عمان، با توجه به نرخ‌های بهره بالای اعمال شده توسط بانک فدرال ایالات متحده، بار بدهی عمومی آینده را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *