آشنایی با روستای جذاب و ناشناخته العلیا در عمان

اگر در عمان خواهان سپری کردن تعطیلات در کمال آرامش هستید، روستای العلیا به شما پیشنهاد می‌شود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از اکسپلورینگ عمان، زیبایی خیره کننده این روستا سبب شده است که بومیان لقب «جادوی طبیعت» را برای آن برگزینند. بنابراین چه بخواهید با خانواده یا با دوستان خود به سفر بروید، حتماً روستای منحصربه‌فرد العلیا را در ابتدای فهرست‌تان قرار دهید.

موقعیت مکانی روستای العلیا

این روستا در ولایت عوابی و در نزدیکی وادی بنی خاروس و بین شهرهای نخل و رستاق واقع شده است. فاصله روستای العلیا تا مسقط 150 کیلومتر (حدود یک و نیم ساعت) است، اما کل مسیر بین این دو نقطه آسفالت‌شده و مناسب است. در سرتاسر مسیرتان برای رسیدن به العلیا از مناظر اطراف‌تان لذت خواهید برد. در ورودی وادی بنی خاروس و 20 کیلومتری روستای العلیا، قلعه‌ای زیبا قرار دارد. پس از قلعه، از دل مزارع سرسبز عبور خواهید کرد و ناگهان چشم‌تان به تابلوی ورودی روستای العلیا برخورد خواهد کرد.

جاذبه‌های روستای العلیا

این روستای زیبا برخلاف دیگر نقاط عمان، آب و هوای باورنکردنی دارد. حتی در اوج تابستان، شاهد بارندگی در روستای العلیای عمان هستیم. با این حال، وزش نسیم سرد در طول سال، احساس راحتی به شما تلقین خواهد کرد. در سرتاسر این روستا می‌توانید از سایه درختان لیمو، انبه و انگور استفاده کنید. از سویی، افلاج‌هایی متعدد و پرآبی هم در مسیر شما قرار دارند که زیبایی اطراف را دوچندان می‌کنند. روستای العلیا به طور همزمان از یک تاریخ غنی، طبیعت جذاب و مکان‌های متعدد برای ماجراجویی برخوردار است.

مزارع منحصربه‌فردی هم در سراسر این روستا یافت می‌شوند که عمدتاً در نزدیکی دامنه جبل اخضر هستند. محصولات این مزارع نیز به دلیل زمین حاصلخیز و آب شیرین و فراوان، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. میوه و سبزیجات العلیا در کل عمان شهرت دارند. بومیان العلیا ، میوه های متنوعی مانند انگور، انبه، موز، انار، هلو، پاپایا، زیتون و همچنین سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، گوجه فرنگی، فلفل، کاهو، لیمو و …. تولید می‌کنند. به همین دلیل، کشاورزی حرفه اصلی ساکنین این منطقه محسوب می‌شود. در این روستا، اماکن باستانی متنوعی نظیر  مقبره شیخ جاید بن خمیس الخاروسی، خانه الساروق، مسجد شیخ جاید بن خمیس، بسیاری از کتیبه‌ها، نوشته‌ها و نقاشی‌های روی صخره‌ها خواهید دید. این کتیبه‌ها نه تنها برای مردم این منطقه ارزشمند است، بلکه از گنجینه‌های ملی نیز محسوب می‌شوند. این آثار باستانی ریشه در تاریخ کهن مردم عمان دارند.

در تمام اوقات روز و سال می‌توان از روستای العلیا بازدید کرد. امکان انجام پیاده‌روی در دل طبیعت بکر این منطقه هم وجود دارد. چشمه آب زیبایی به نام «چشم سرد» هم در طول سال در این منطقه جاری است. برکه‌ها و حوضچه‌های متعددی هم در این منطقه قرار دارند که می‌توان در آن‌ها آب تنی کرد. مطمئناً با حضور در این منطقه حس خواهید کرد که انگار در دنیای دیگری مشغول زندگی کردن هستید.

روستای العلیا مردم مهمان‌نوازی دارد که مهربانی‌شان در سراسر کشور مشهور است. آن‌ها همیشه با لبخند از گردشگران استقبال می‌کنند و حتی بعضی از اهالی، گردشگران را به قهوه خوشمزه عمانی دعوت می‌کنند.

شایان ذکر است که با هر نوع خودرویی می‌توان به روستای العلیا عزیمت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *