آشنایی با مهم ترین طرح‎‌های توسعه املاک در عمان

اقتصادی – عمان چنس: بخش توسعه املاک و مستغلات عمان یک بخش امیدوار کننده و فرصتی برای‎ سرمایه‌‎گذاری به حساب می‌‎آید که پروژه‌‎های مختلفی را در دست احداث دارد. گزارشی از عملکرد و مهمترین پروژه‎‌های این بخش را بخوانید.

خالد بن ناصر المحروقی، مدیر کل توسعه املاک وزارت مسکن و شهرسازی عمان، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور، گفت: یکی از برجسته‎‌ترین پروژه‎‌های توسعه املاک عمان، پروژه «شهر سلطان هیثم» است که اولین پروژه هوشمند و پایدار و شهری یکپارچه با مساحت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع ، شامل حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی در ۱۹ محله یکپارچه با امکانات مختلف است که پاسخگوی نیاز ساکنین باشد. امکانات شهر شامل بهداشت و درمان، مدارس، دانشکده‌‎ها، دانشگاه‌‎ها، مساجد، شبکه جاده‎ای برای حمل و نقل، مسیرهای عابر پیاده و دوچرخه، و خدمات آب و فاضلاب خواهد بود.

پروژه‎‌های بعدی شامل پروژه «الخویر داون تاون» به ارزش سرمایه‎‌گذاری ۸۰۰ میلیون ریال عمانی؛ و پروژه توسعه مقصد گردشگری «الجبل الاخضر» به عنوان یک مجتمع گردشگری یکپارچه است که در حال حاضر در دست مطالعه است.

المحروقی هدف بخش توسعه املاک را جذب حدود ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشور در سال‌های آینده عنوان کرد و افزود: این بخش با فعال کردن نقش شرکت‌های کوچک و متوسط ​​از تامین‌کنندگان، پیمانکاران، بخش‎‌های ساختمانی، مصالح ساختمانی و سایر مشاغل مرتبط با این پروژه‌‎ها، مزایای زیادی را به همراه دارد.

وزارت مسکن و شهرسازی ۶ پروژه مسکن در استان‎‌های مختلف کشور را در قالب «پروژه طرح‎‌ها و محله‌‎های مسکونی یکپارچه» راه‌‎اندازی کرده است که شامل محله اللبان در شهر نخل واقع در استان الباطنه جنوبی؛  محله مجد در شهر صحار در استان باطنه شمالی؛ حصن الزین در بدبد در استان داخلی؛ محله العهد در عامرات در استان مسقط؛ پروژه تلال النخیل در شهر خصب در استان مسندم؛ و محله الشروق در شهر صلاله استان ظفار، در مجموع به مساحت ۳.۳ میلیون متر مربع با ارزش سرمایه‎‌گذاری ۳۳۳ میلیون ریال عمانی، شامل بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی متنوع است.

وزارت همچنین چندین طرح مسکونی یکپارچه را با مساحت کل ۱.۳ میلیون متر مربع و با ارزش سرمایه‎‌گذاری بالغ بر ۵.۷ میلیون ریال عمانی واگذار کرد که شامل «طرح الرستاق» در ولایت رستاق در استان الباطنه جنوبی؛ طرح نزوی در استان الداخلیه؛ و طرح الشرقیه شمالی در ولایت المضیبی در استان الشرقیه شمالی است.

مشوق‌ها و تسهیلاتی هم توسط دولت برای سرمایه‌گذاران در این بخش ارائه شده است که شامل عدم نیاز به شرکای داخلی و امکان دریافت تسهیلات مالی و سایر مزایا، مانند کسب اقامت بین ۵ تا ۱۰ ساله در برنامه اقامت سرمایه‎‌گذار است.

بخش املاک و مستغلات در عمان شاهد رشد قابل توجهی است. حجم معاملات در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به رشد ۶ درصدی دست یافت و پیش بینی می‌‎شود در مرحله بعدی در نتیجه حجم پروژه‎‌های بزرگ اعلام شده و شروع واقعی پروژه شهر سلطان هیثم، این نرخ رشد را حفظ کند.

«گروه عمران» – بازوی دولت عمان برای توسعه و سرمایه‎‌گذاری گردشگری – هم در جهت ایجاد و راه‎اندازی مقاصد گردشگری، ارائه فرصت‎‌های سرمایه‌‎گذاری متعدد و جذب بهترین توسعه‌‎دهندگان و برندها در زمینه مهمان‎داری فعالیت می‎‌کند.

در طول سال‌‎های گذشته، «عمران» توانسته است ۸ قرارداد مشارکت استراتژیک با تعدادی از برجسته‌‎ترین توسعه دهندگان در سطح منطقه‎‌ای و جهانی امضا کند که در چندین پروژه گردشگری حضور دارند.

مهم‌ترین آنها پروژه «عایده» با مشارکت «دار گلوبال» است که حدود ۱.۶ میلیارد دلار برای ایجاد یک پروژه گردشگری با کاربری مختلط در مساحت حدود ۳.۵ میلیون متر مربع بین مناطق «یتی» و «ینکت» در مسقط سرمایه‌‎گذاری می‎کند، پروژه مذکور شامل حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی و دو واحد هتل با مجموع ۴۵۰ اتاق است.

عمران با مشارکت Diamond Developers در حال اجرای پروژه «شهر پایدار یتی» با سرمایه‌‎گذاری حدود یک میلیارد دلاری هم است که شامل ساخت ۱۶۵۷ واحد مسکونی از جمله ۳۰۰ ویلا سازگار با محیط زیست با طراحی‌‎های بسیار کارآمد است. شهر به منابع انرژی تجدید پذیر متکی خواهد بود.

این گروه همچنین با مشارکت گروه «ماجد الفطیم» به دنبال ایجاد پروژه «تلال العرفان» در مسقط است که مساحت کل آن ۴.۵ میلیون متر مربع با حدود ۱۱۰۰۰ واحد مسکونی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سایر امکانات است.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار و اطلاعات نشان می‎‌دهد که ارزش کل معاملات املاک و مستغلات کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۵۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال عمانی بوده است.کشور کویت با سرمایه‎‌گذاری در حدود ۲۶.۷ میلیون ریال عمانی با ۳۱۹ معامله ملکی در سال ۲۰۲۳ بالاترین سرمایه‌‎گذاری در بخش املاک عمان را به خود اختصاص داد. هند با حدود ۱۲.۲ میلیون ریال عمانی و با ۷۰  معامله ملکی، امارات متحده عربی با ۵.۳ میلیون ریال عمانی و ۳۱۹ معامله ملکی در رتبه‎‌های بعدی قرار دارند.

 

 

منبع:سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *