3.5 میلیارد ریال جذب سرمایه توسط مناطق اقتصادی عمان

سازمان عمومی مناطق اقتصادی و مناطق آزاد عمان (OPAZ) اعلام کرد که مناطق اقتصادی، مناطق آزاد و مناطق صنعتی عمان در سال 2023، 3.5 میلیارد ریال عمان جذب سرمایه‌گذاری تعهدی داشته اند.
به گزارش عمان چنس، به نقل از مسقط دیلی، در جلسه مطبوعاتی سالانه خود، OPAZ اعلام کرد که مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در تمام مناطق تحت نظر این سازمان تا پایان دسامبر 2023 به تقریباً 19 میلیارد ریال عمان افزایش یافته است.
در این گزارش اعلام شد که منطقه اقتصادی ویژه دقم (SEZAD) موفق شده است تا جذب سرمایه خود در سال 2023 را به شش میلیارد ریال عمان برساند و تقریباً 2.3 میلیارد ریال عمان جذب سرمایه تعهدی داشته باشد. این رشد قابل توجه می‌تواند ناشی از اتمام موفقیت‌آمیز چندین پروژه اصلی در دقم باشد.

علاوه بر این، مناطق آزاد عمان مجموعا حدود 5.3 میلیارد ریال و مناطق صنعتی حدود 7.3 میلیارد ریال عمان سرمایه جلب کردند.
مناطق آزاد هم افزایش بیش از 800 میلیون ریال عمان در سرمایه‌گذاری‌های تعهدی را در طول سال گذشته تجربه کردند، در حالی که مناطق صنعتی افزایشی بیش از 203 میلیون ریال عمان داشتند.
شهر اقتصادی خزائن نیز در سال 2023 افزایش قابل توجهی به میزان 126 میلیون ریال عمان در سرمایه‌گذاری تعهدی را شاهد بود و حجم سرمایه‌گذاری تجمعی در این شهر تا پایان سال 2023 به 429 میلیون ریال عمان افزایش پیدا کرد.

در جلسه مطبوعاتی سالانه، دکتر علی بن مسعود السنیدی، رئیس OPAZ، احمد بن حسن الطیب، معاون رئیس، و مدیران عامل مناطق ویژه، آزاد، صنعتی و اقتصادی که تحت نظارت این سازمان هستند، حضور داشتند.

یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث در این جلسه مطبوعاتی، رشد سرمایه‌گذاری در چندین بخش حیاتی از جمله صنایع سبز، فلزی، دارویی و پتروشیمی بود. OPAZ بر تمرکز خود بر جذب صنایع محیط‌ زیستی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر تا سال 2050، در هماهنگی با چشم‌انداز عمان 2040 تأکید کرد.

دکتر علی بن مسعود السنیدی، رئیس OPAZ بیان داشت: این سازمان، نظارت بر 22 منطقه را بر عهده دارد، از جمله 14 منطقه اقتصادی ویژه از قبیل SEZAD و شهر اقتصادی خزائن، سه منطقه آزاد، از جمله منطقه آزاد صحار، منطقه آزاد صلاله و منطقه آزاد مزیونه، و نه منطقه صنعتی که توسط سازمان MADAYN اداره می‌شود.

هشت منطقه دیگر هم در حال حاضر در حال توسعه است، که دو منطقه از آن‌ها مناطق اقتصادی و مابقی مناطق آزاد هستند. علاوه بر آن پنج منطقه صنعتی جدید، یعنی شهر صنعتی محاس، شهر صنعتی ابراء، شهر صنعتی سیح السریا، شهر صنعتی المضیبی و شهر صنعتی ثمریت، تحت نظارت MADAYN در حال توسعه هستند.

همچنین دو منطقه اقتصادی در حال توسعه عبارتند از یک منطقه اقتصادی در الظاهره با مساحت 388 کیلومتر مربع و یک منطقه اقتصادی دیگر در الروضه با مساحت 56 کیلومتر مربع.
نرخ عمانیزیشن در مناطق متعلق به سازمان OPAZ در سال 2023 نیز 34٪ بود که در بیش از 75،000 فرصت شغلی مستقیم در سطوح اداری و فنی توزیع شده بود.

از نظر خدمات، OPAZ در سال 2023 تسهیلاتی را برای ایجاد 2,187 ثبت تجاری جدید در مناطق تحت نظارت خود فراهم کرد. علاوه بر این، 2,183 مجوز خدمات عمومی، 1,921 مجوز فعالیت، و 258 مجوز ساختمانی صادر شد. در مجموع 3,351 مجوز سرمایه‌گذاری و 465 مجوز محیط‌ زیستی در سال 2023 صادر شد.

 

منبع: روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *