ردیابی نهنگ عنبر در مصیره عمان

مطالعه میدانی نهنگ ها از طریق ردیابی آن ها ، خبر از وجود 11 نهنگ گوژپشت، 4 نهنگ براید و 1 دلفین گوژپشت در دریای عمان می دهد.

به گزارش عمان چنس به نقل از مسقط دیلی، سازمان محیط زیست عمان این اقدامات و مطالعات را با هدف ارزیابی خطرات جانی صید آبزیان، همچنین کاهش تصادفات کشتی ها با نهنگ ها و موجودات دریایی برنامه ریزی کرده است.

بنا بر این گزارش ماهواره ای که در سال جفت گیری از روی دریا  در حال رصد این منطقه است، موفق شد با کمک ردیاب هایی ( Ocean ALLIANCE) که به نهنگ ها وصل شده است  در مسیر خلیح مصیره  ، نزدیک شدن نهنگ عنبر به مصیره را گزارش کند. حسگرهای متصل به نهنگ ها قابل مشاهده هستند و این مدل تسترهای ردیابی کننده، کمک بزرگی در بررسی و تجزیه و تحلیل داده های میدانی بر روی نهنگ ها خواهند کرد.

تیم بزرگ کارشناسان محیط زیست توانسته اند که یک تراشه ردیابی حساس و کاملا دقیق را به صورت حرفه ای بر روی نهنگ های گوژپشت دریای عرب قرار دهند. یکی از همین نهنگ هایی که حاصل کارگزاری ردیابی در بدن او بوده است، نشان می دهد که در نوامبر سال گذشته در همین منطقه حضور داشته است.

این مدل ردیابی با دقت خود می تواند مکان نهنگ ها را تا صدها متر و به اندازه 5 بار در روز تشخیص دهد. همچنین رفتار و حرکت نهنگ را برای یک دوره از یک ماه تا شش ماه می تواند ثبت و بررسی کند. علاوه بر آن، تیم کارشناسان محیط زیست توانسته اند که با نصب 4 دستگاه حسگر اضافی به مدت 8 ساعت، ویژگی های حرکتی و غواصی با نهنگ، مدل و نوع صدا در آوردن و مسیر حرکتی آن ها را تحت بررسی قرار دهند. نهنگ گوژپشت دریای عرب یا نهنگ عنبر جزو نهنگ های کمیاب و زیبایی است که در مسیر مصیره عمان حضور یافته اند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *