مهمترین شهرهای سلطان نشین عمان

شهرهای عمان-کاماپرس

عمان، از نظر وسعت، سومین کشور شبه‌جزیره عربستان است. این کشور از دریا با ایران و از خشکی با یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مرز مشترک دارد.
به گزارش عمان چنس دانستن فهرست شهرهای مهم این سلطان نشین دید مناسبی به علاقمندن و گردشگران برای بازدید از این کشور می دهد.
در ادامه نگاهی کوتاه بر مهمترین شهرهای عمان می اندازیم.

مسقط

پایتخت عمان، به قلعه‌های باستانی و سواحل نیلگونش مشهور است. این شهر از دیرباز یکی از دروازه‌های تجارت غرب و شرق جهان بوده است. هنوز هم یکی از توقفگاه‌های اصلی برای سفرهای دریایی و کشتی‌های تجاری به شمار می‌رود. با اینکه ساختار شهر از دنیای مدرنیزاسیون عقب نمانده، اما هنوز می‌توان اصالت را در بافت‌های کهن آن حس کرد. سواحل آبی زمردی و ورزش‌های آبی هیجان‌انگیز هم مزید بر علت هستند تا علاقه‌مندان بیشتری جذب پایتخت عمان شوند. افرادی که به دنبال کشف تمدن‌های انسانی از نزدیک هستند، حتماً باید سری به مسقط بزنند. در واقع، مسقط بزرگترین شهر عمان است و هیئت دولت هم در این شهر فعالیت می‌کند.

مسقط-عمان چنس

صلاله

صلاله جنوبی‌ترین شهر عمان است؛ تکه‌ای از بهشت با فرهنگی غنی و سواحلی باشکوه. با اینکه صلاله در شبه‌جزیره عربستان واقع شده اما آب و هوای منحصر به فردی دارد. شهری زیبا و سرسبز که باران‌های موسمی باعث طراوت منحصر به فردش شده است. غواصی در سواحل بکر این شهر یکی از شیرین‌ترین لحظه‌های سفر است. شهر ساحلی صلاله در مجاورت دریای عرب، منبع تولید غذاهای دریایی لذیذ است. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای توسعه صنعت هتلداری در صلاله صورت گرفته است.

صلاله-عمان چنس

صحار

افسانه‌ها حاکی از آن هستند که ابن ماجر، یا همان شخصیت کارتونی سندباد، اهل صحار است. شهر صحار نمونه بارزی از ترکیب فرهنگ کهن و مدرنیته است. آسمان‌خراش‌های بزرگ، مراکز خرید وسیع، سواحل زیبا و بناهای تاریخی، شهری به نام صحار را به شهرت رسانده‌اند. بیابان‌های بکری هم در نزدیکی شهر قرار دارند. تماشای مسابقات شترسواری، خرید صنایع دستی سنتی و پیاده‌روی در ساحل از جمله تفریحات صحار هستند.

صحار-عمان چنس

نزوی

نزوی شهری باستانی در احاطه مرتفع‌ترین رشته کوه‌های عمان است. این شهر که به «مروارید جهان اسلام» شهرت دارد، دومین مقصد گردشگری پربازدید عمان است. این شهرِ باستانی زمانی مرکز تجارت، آموزش، مذهب و هنر بوده است. کشاورزان زیادی از درختان خرما و مزارع موز این شهر درآمد کسب می‌کنند. جاذبه‌هایی مانند قلعه نزوی، سوق و کوه جبل اخضر ارزش دیدن دارند. دانشگاه اصلی نزوی، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های عمان است.

نزوی-عمان چنس

رستاق

شهر رستاق، بافت و جذابیت قدیمی خود را حفظ کرده است. رستاق در غرب کوه‌های حجر قرار دارد و مملو از مزرعه است. خرما و عسل رستاق، زبانزد خاص و عام است. این شهر اولین پایتخت کشور عمان بوده و به همین دلیل، اماکن و اشیای تاریخی متعددی در دل آن نهفته‌اند. برخی از اماکن تاریخی رستاق در نوبت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

رستاق-عمان چنس

بوشر

بوشر در ارتفاع ۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مناظر طبیعی منحصر‌به‌فرد، احساس آرامش عجیبی به بازیدکنندگان می‌دهند. این ولایت که به نام‌های بوشار و بوشَهر هم شهرت دارد، یکی از مقاصد گردشگران است. ریگ‌های روان بوشر یکی از بهترین مقاصد آفرودبازها در عمان است.

صور

شهر صور اغلب به خاطر صنایع دستی و ساخت قایق‌هایی موسوم به «جهاز» شهرت دارد. کسب و کار اکثر مردم صور، کشتی‌سازی، به ویژه ساخت کشتی‌های چوبی است. صور دومین شهر ثروتمند عمان است و جمعیتی حدود ۱۲۰ هزار نفر دارد. اگر به صور سفر کردید، حتماً غذاهای بومی آنجا را امتحان کنید و در سواحل منحصربه‌فردش، آفتاب بگیرید. صور نماد فرهنگ غنی عمان است. روستای رأس الحد، کویر شنی وهیبه و منطقه توریستی وادی‌شاب از دیگر جاذبه‌های صور هستند.

خَصَب

جبل حریم یا «کوه زنان» در شهر خصب واقع شده است. این شهر، بخشی از تاریخ عمان است. خصب عمدتاً با سواحل ماسه‌ای، مرجان‌های زیبا و قلعه پرتغالی‌ها شناخته می‌شود. آرزوی هر گردشگری قایق‌سواری در دل آبدره شبه‌جزیره مسندم و شنا در آب‌های فیروزه‌ای آن است. غواصی و تماشای مستقیم‌ مرجان‌ها و سایر جانوران دریایی از دیگر تفریحات گردشگران در خصب هستند. افراد علاقمند به تاریخ می‌توانند در کوه‌های مسندم قدم بزنند و از منازل متروکه آنجا دیدن کنند. با اینکه خصب، شهری قدیمی است، اما ساکنانش تعصب خاصی نسبت به شهر دارند و به خوبی از آن مراقبت می‌کنند. جو حاکم بر خصب بسیار خاص است و مردمانش اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

بهلا

شهر بهلا نیز ساختار سنتی خود را در عین مدرن بودن حفظ کرده است. اولین میراث باستانی که از عمان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده، سکونتگاهی در شهر بهلا و منطقه داخلیه است. سازه‌هایی مانند خانه‌های بومی موسوم به هرات، دیوارهای مستحکم، بازار قدیمی کوچک، سیستم آبیاری و مسجد باعث شهرت شهرک باستانی بهلا شده‌اند. قدمت این مجموعه به قرن سیزدهم برمی‌گردد. مصنوعات سفالی و نقره‌ای بهلا از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. این شهر کوچک در ۴۰ کیلومتری نزوی و ۲۰۰ کیلومتری مسقط قرار دارد.

انتهای پیام

۱ دیدگاه برای “مهمترین شهرهای سلطان نشین عمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *