فرهنگ حمل‌ونقل و رانندگی در عمان

تقریباً پنجاه درصد از جاده‌های عمان در حال حاضر آسفالت شده و مجهز هستند، اما جاده‌های مناطق دورافتاده و روستاهای کوچک‌تر عمدتا آسفالت نیستند و شما باید از جاده‌های محلی و قدیمی که خاکی، سنگلاخ و قدیمی هستند؛ عبور کنید.

به گزارش عمان چنس، این جاده‌های قدیمی از دلایل عمده‌ی تصادفات جاده‌ای در عمان است. همچنین، مردم محلی نسبت به قوانین سختگیرانه جاده‌ای بی توجه هستند که این مساله خود منجر به تصادفات بیشتر می‌شود. به همین دلیل برای گردشگرانی که قصد رانندگی در عمان را دارند، بهتر است تاجای ممکن آهسته برانید و به علائم جاده و راهنمایی و رانندگی توجه کنید و تاجای ممکن سعی کنید حق تقدم را به مردم بومی بدهید تا از هرگونه درگیری جلوگیری شود.

آمار تصادفات در عمان

بر اساس مرکز ملی آمار و اطلاعات کشور عمان، در سال 2018، تصادفات جاده ای به طور متوسط در هر سه ساعت یک مورد اتفاق افتاده است. این رقم در مجموع 2802 تصادف جاده‌ای در همان سال را شامل شده است. اگرچه این تعداد از سال 2016 به صورت چشمگیری کاهش یافته است، اما مقامات عمانی برای جلوگیری و کاهش تصادفات علاوه بر ساخت جاده‌های ایمن،  قوانین و مقررات راه را مدام به روزرسانی می‌کنند تا تعداد تصادفات جاده‌ای را کاهش دهند.

از آنجایی که بر اثر تصادفات شدید امکان آسیب و مرگ و میر بسیار زیاد است. تخطی از سرعت مجاز تعیین شده در جاده‌ها بیش از حد هفتاد درصد از کل تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است. از این رو، نصب دوربین‌های کنترل سرعت ثابت و دوربین‌های سرعت سیار در جاده‌های عمان یکی از راه حل‌های تعیین شده برای رانندگان متخلف است و همچنین نرخ جریمه‌های بالاتر برای آن دسته از متخلفان قوانین جاده‌ای که منجر به تصادفات جاده‌ای می‌شوند از جمله راهکارهای پلیس برای جلوگیری از بروز هر گونه سانحه احتمالی است.

وسایل نقلیه معمول در عمان

در عمان از مدل‌های مختلفی از خودروها استفاده می‌شود. در عمان انواع خودروهای شاسی بلند بیشترین محبوبت را در میان مردم بومی این کشور را داراست، به ویژه در مناطق کوهستانی که در آن استفاده از ماشین‌های سواری و کوچک مطلقا توصیه نمی شود. همانطور که قبلا به آن اشاره شد، عمان امکانات حمل و نقل عمومی کمتری دارد، زیرا برخی از مقاصد این کشور از طریق حمل و نقل عمومی قابل دسترسی نیستند. از این رو، تعداد خودروهای شخصی هر ساله در این کشور افزایش می‌یابد. به طوری که در سال 2019، 1.2 میلیون وسیله نقلیه شخصی در عمان ثبت شده است.

با این حال، تعداد ماشین‌های حوزه‌ی حمل و نقل عمومی ثبت شده در سال 2019 کاهش یافته است، به ویژه تاکسی‌ها، وسایل نقلیه دولتی مانند خط واحد،مترو و غیره. بیشترین کاهش مربوط به تاکسی ها با 11.2 درصد بوده است.

وضعیت جاده‌های عوارضی

پروژه‌های ساخت جاده‌های عوارضی در بزرگراه‌های عمان در دست بررسی هستند. اما متاسفانه هنوز هیچ جاده رسمی عوارضی وجود ندارد. با این حال، برخی از جاده‌ها شبیه به جاده‌های عوارضی هستند که قبلاً ساخته شده اند. می‌توانید با کرایه اتومبیل خود برای شروع اثر بخشی قرار دادن عوارض در بزرگراه‌ها بررسی کنید و می‌توانید یک دستگاه تلفن خوان خودکار درخواست کنید. با این کار می توانید عوارض خود را به صورت خودکار پرداخت کنید و پس از بازگرداندن وسیله نقلیه، مبلغ به کارت اعتباری شما شارژ می‌شود.

وضعیت جاده

شما باید با توجه به آنچه که در مورد حمل و نقل عمومی گفته شد، انتظار ازدحام ترافیک در اکثر شهرهای عمان را داشته باشید. به عنوان مثال، مسقط در ساعات شلوغی بسیار شلوغ است. برخی از بزرگراه‌ها برای جلوگیری از ترافیک در شهرها استفاده می کنند. با این حال، اگر از طریق جاده‌های استانی عمان رانندگی کنید، خودروهای کمتری در خیابان‌ها تردد می‌کنند. ممکن است به جای وارد کردن هرگونه استرس، در حین رانندگی به شما آرامش دهد، اما باید محدودیت سرعت و عبور ناگهانی حیوانات از خیابان‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

فرهنگ رانندگی

مانند هر کشور دیگری، قطعا رانندگانی را خواهید دید که قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا گذاشته و حتی ممکن است با انجام حرکات نمایشی ریسک تصادفات را بالا ببرند. به همین دلیل است که هنگام رانندگی در جاده‌ها باید مراقب باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که رانندگان عمانی در هنگام رانندگی آرام و صبور هستند. اما ما همچنان به شما پیشنهاد می‌کنیم رانندگی محتاطانه در سرزمین‌های خارجی حیاتی است و از آنجایی که مقامات جریمه‌های شدیدی را برای نقض قوانین جاده‌ای اعمال می‌کنند، به عنوان یک توریست که مدت زمان محدودی در این کشور اقامت دارید، تا جای ممکن از قوانین پیروی کنید.

متاسفانه آمار و ارقام ارائه شده از تصادفات و تلفات جاده‌ای نشان می‌دهد که سالانه سوانح رانندگی با خسارت و تلفاتی جانی زیادی در این کشور رخ می‌دهد، از این رو برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار و کاهش تلفات سوانح جاده‌ای، مقامات عمانی قوانین جاده‌ای سخت گیرانه‌تر و برخی اصلاحات قوانین رانندگی این کشور را اجرا می‌کنند. جدای از این‌ها، آزمون رانندگی در عمان یک پروسه طولانی است. اما این پروسه طولانی تمام جوانب را در مورد فردی که درخواست اخذ گواهینامه کرده است را بررسی و تضمین می‌کند که رانندگان محلی به قوانین رانندگی کاملا واقف هستند و در جاده‌های عمان به آن قوانین پایبند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *