آداب رانندگی در عمان (قسمت اول)

همانطور که می‌دانید در طول سفر، خصوصا سفرهای زمینی، نمی‌توان از مواجهه با شرایط چالش برانگیز اجتناب کرد. از مشکلات جزئی تا خرابی خودرو گرفته تا تصادفات احتمالی، هر اتفاقی ممکن است در جاده برای شما و یا همراهانتان رخ دهد. پس تمامی آداب و قوانین جاده‌ای را تا جای ممکن به خاطر بسپارید. در طول راه با مردم محلی صحبت و با آنها ارتباط برقرار کنید تا بتوانید نیازهای خود را برطرف کنید و در صورت بروز مشکل بتوانید از مردم بومی کمک بگیرید.

عمان چنس  در گزارشی  تفصیلی آداب رانندگی در عمان را برای شما توضیح می دهد.

خراب شدن ماشین

اگرچه از قبل هرحرکتی شما باید وضعیت خودروی خود را بررسی کنید، اما مواردی وجود دارد که ممکن است خودرو در جاده دچار مشکل شوید. اگر ماشین شما خراب شد، وسیله نقلیه خود را تا جایی که می‌توانید از خط اصلی جاده دور کنید.

حتما حتما شماره تماس‌های ضروری برای درخواست کمک را با خود به همراه داشته باشید. در صورت بروز مشکل می‌توانید برای درخواست کمک با پلیس یا اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که از مثلث هشداری که از ابتدا جز لوازم همراه خودروی شما بوده است، برای علامت دادن به دیگر خودروهای در حال حرکت استفاده کنید.

اگر ماشین شما در شب خراب می‌شود، چراغ‌های خطر خود را روشن کنید و از هشداردهنده‌های نوری برای هشدار به دیگر رانندگان استفاده کنید. با این کار رانندگان دیگر اطلاع داده می‌دهید و از بروز هرگونه سانحه و مشکلی جلوگیری خواهد شد.  علاوه بر این علامتی خواهد بود که به دیگر رانندگان اعلام درخواست کمک می‌کند و یا به اورژانس و پلیس کمک می‌کند تا شما را زودتر بیابند و زمان برای یافتن شما کاهش پیدا خواهد کرد.

پلیس

اگر پلیس به شما علامت توقف را نشان داد، بی چون و چرا این کار را انجام دهید. هرگز فرار نکنید، شما توریست و مهمان این کشور هستید و قطعا افسر پلیس بی دلیل با شما بدرفتاری نخواهد کرد. علاوه بر این فرار شما هشداری برای پلیس است و ممکن است افسران پلیس به شما مظنون شوند که تهدیدی برای کشور هستید. در عوض، سرعت خود را کم کنید و خودروی خود را در اولین پارکنیگ جاده ای و امن که مانع عبور سایر رانندگان از جاده ها نیست، توقف کنید. افسران پلیس ممکن است سؤالاتی از شما در مورد مقصد، مدت اقامت بپرسد و یا اینکه مدارک شما را چک کند. خونسرد باشید و در پاسخ به سوالات آنها آرام باشید، داد نزنید و صدای خود را بلند نکنید.

اگر فکر می‌کنید قوانین جاده را زیر پا گذاشته‌اید، پلیس در حال گوشزد کردن این مساله به شماست. نوع تخلف خود را بپرسید. برای برخی از جرایم جزئی، مقامات عمانی جریمه‌هایی را در محل اعمال می‌کنند و یا ممکن است به دلیل توریست بودن و غریب بودن شما، به تذکر لسانی اکتفا کنند. اما اگر تخلف شما شدید باشد، ممکن است جریمه های سنگینی را متحمل شوید یا بدتر از آن ممکن است به زندان بروید. مجدداً تکرار می‌کنیم، هرگز سرعت نگیرید؛ زیرا ممکن است تخلف شما را به یک مورد جدی‌تر تبدیل کند و بدانید که خودروهای کرایه‌ای به سیستم جی پی اس مجهز هستند و حتی اگر فرار کنید، محل شما ردیابی و مجازات سنگینی در انتظار شما خواهد بود.

چگونه کمک بگیریم؟

مردم عمانی به مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز معروف هستند. اگر در راه گم شده‌اید یا فقط می‌خواهید قبل از ادامه مسیر خود از درستی مسیرهای خود مطمئن شوید، می‌توانید از مردم بومی راهنمایی بخواهید و آنها باکمال میل به شما کمک کنند. به یاد داشته باشید که حتی‌الامکان با لحنی مودبانه صحبت کنید؛ زیرا عمانی‌ها نسبت به عکس‌العمل تند شما، ممکن است آزرده شوند و این ممکن است برای شما که مهمان این کشور هستید، مشکل‌ساز باشد. پس تا جای ممکن با صدای گفتاری معمولی خود صحبت کنید.

ایست‌های بازرسی در جاده‌های عمان

در حین سفرهای بین شهری، قطعا با ایست بازرسی‌های بسیاری مواجه خواهید شد. چراغ‌های علامت هشدار برای ایست بازرسی پلیس در هر مکانی ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین ابتدا باید سرعت خود را کاهش دهید و برای بازرسی‌های احتمالی توقف و خود را آماده کنید. معمولاً پلیس از شما مدارک سفر مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مجوز رانندگی بین المللی و ویزا می خواهد. بنابراین مطمئن شوید که آنها را برای بازرسی سریعتر در دسترس داشته باشید و نیازی به دستپاچگی و تلف کردن وقت خود و دیگر خودروها نباشد. کماینکه ممکن است این دستپاچگی شما را مشکوک جلوه دهد. اگر مسئولین از شما سؤالی می پرسند، مؤدبانه و صادقانه به آنها پاسخ دهید و مخفی‌کاری نکنید.

نکات دیگر

یادتان باشد که در حین رانندگی در خارج از جاده‌های آسفالته عمان چقدر مراقب باشید، اتفاقات غیرمنتظره ممکن است برای شما رخ دهد. در زیر در مورد کارهایی که باید در صورت تصادف یا زمانی که نیاز به استفاده از تلفن در حین رانندگی دارید انجام دهید، بیشتر بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *