فروش کالا و خدمات به بخش دولتی در عمان

عمان یکی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند در منطقه به شمار می‌رود. سیاست کلی این کشور منعطف بر جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

به گزارش عمان چنس، ریال عمان جز سه ارز برتر دنیا است و همین موضوع، از عمان مقصدی جذاب برای سفر کردن ساخته است. در این قسمت چگونگی تأمین مالی پروژه‌های بزرگ  شرح داده می‌شود و همچنین در مورد فعالیت‌های بانک‌های توسعه چندجانبه در رابطه با پروژه ها و قوانین مربوط به آنها به صورت مختصر توضیحاتی ارائه می‌شود.

به عنوان یک شرکت خصوصی چگونه به دولت کالا و خدمات خود را در عمان بفروشیم ؟

بیشتر قراردادهای تدارکات دولتی مشمول الزامات  اف.تی.ای، است. قوانینی که در اف.تی.ای تصویب شده‌اند، عدم تبعیض و رفتار ملی با رقبای ایران است. البته باید در نظر داشت که اف.تی.ای دارای محدودیت‌هایی نیز هست، مثلا این قرارداد بر تدارکات نظامی و سایر تدارکاتی که موضوع امنیت ملی عمان تلقی می‌شود، نظارت نمی‌کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید نمایندگی‌های مناقصه گزار که مناقصه دولت عمان را انجام می‌دهند، ممکن است کاملا تحت مالکیت افراد خارجی باشند، اما معمولاً تا پایان قرارداد فعالیت مشاوره‌ای و ارتباط آنها ادامه می‌یابند. این مشاوران موقتی ( که فعالیت آنها در حال حاضرکمتر از 90 روز ادامه میابد) مسئول پرداخت 10 درصد مالیات بر حق امتیاز و هزینه‌های مدیریتی هستند که معمولاً توسط مشتری داخلی پرداخت می‌شود.

در برنامه امنیت سرمایه گذاری کشور، تلاش سیاستمداران حاضر در دولت عمان تشویق شرکت‌های عمانی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در عمان است و این سرمایه گذاری اغلب از طریق تهیه کالاها و خدمات محلی و آموزش به بومیان عمانی‌ صورت گرفته است. اصل برنامه امنیت سرمایه گذاری کشور، اکنون در مناقصات دولتی در همه بخش‌های ان به عنوان اصلی مهم در نظر گرفته شده است و این برنامه شرکت‌ها را ملزم می کند که حداقل 10 درصد از ارزش قرارداد منعقد شده با دولت را در عمان سرمایه گذاری کنند. لطفاً برای مطالعه جزئیات بیشتر به بخش «مرزها و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در عمان» در بیانیه شرایط سرمایه‌گذاری در زیر مراجعه کنید.

حال بیاید پروژه‌های نظامی که جز استثنائات ای.اف.تی است، بررسی کنیم. اکثر پروژه‌ها و دارایی‌های غیرنظامی و نظامی بزرگ دولت از طریق یک هیئت مناقصه مستقل متشکل از مقامات ارشد دولتی و با کارکنان تکنوکرات‌های حرفه‌ای است و مدیریت می‌شوند. هیئت مناقصه معمولاً برای واگذاری این دسته از قراردادها به توصیه مشاور و وزارت تدارکات توجه می‌کند. شرکت توسعه نفت عمان، مانند پلیس سلطنتی عمان، دیوان دربار سلطنتی، شرکت مخابرات عمان و وزارت دفاع، هیئت مناقصات حوزه‌ی خود را اداره می کند.

باید به این نکته توجه کنید که کلیه وزارتخانه‌ها و واحدهای دولتی قبل از واگذاری هر گونه مناقصه، صدور نامه حسن نیت، یا واگذاری هرگونه  پروژه یا داد و ستد تجاری به یک شرکت، از او تاییدیه‌ای طلب می‌کنند که باید از وزارت دارایی تأییدیه موردنظر دریافت کند. این الزام، بخشی از تلاش برای کاهش هزینه‌های دولت است تا از این طریق مخارج دولت تحت کنترل باشد و کاهش تأثیر همه‌گیری کووید بر اقتصاد کشور آنچنان محسوس نباشد، در ضمن پرداخت‌هایی که در قالب جوایز صورت می‌گیرد از طریق سیستم انتقال الکترونیکی وزارت مالیه عمان پرداخت می‌شود.

وب‌سایت هیئت مناقصه بزرگ‌ترین مجموعه مناقصه‌های دولتی را برای کاربران خود فراهم می‌کند، البته  باید این نکته را در نظر داشت که اطلاعات مناقصه‌ای این وب سایت جامع نیست، اما به صورت منظم با وارد کردن آخرین اطلاعات مربوط به مناقصه‌های دولتی به روزرسانی می‌شود. با این حال، پس از ارائه پیشنهادات، روند و چگونگی بررسی پیشنهادات اغلب برای شرکت‌کنندگان مبهم است و گاهی طولانی‌شدن مدت زمان انتظار برای بررسی و اعلام نتاج باعت گله‌مندی شرکت‌های شرکت کننده شده است. آگهی‌های مناقصه به طور گسترده در روزنامه‌های محلی به دو زبان انگلیسی و عربی و روزنامه رسمی دولت منتشر می‌شود. در صورتی که شرکتی نسبت به نتایج به دست آمده شکایت داشته باشد، باید وضعیت را با قانون مناقصه و مقررات همراه آن و همچنین  اف.تی.ای، بسنجد زیرا موارد مذکور مراحل تجدید نظر را مشخص می‌کنند.

وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های دولتی برای همه خریدهای بالای 1000 ریال عمانی یا 26000 دلار آمریکایی به مناقصه عمومی نیاز دارند. وزارتخانه‌ها  نیز اجازه دارند از طریق هیأت‌های مناقصه گزار داخلی خود برای پروژه‌هایی که سقف  اعتباری آنها تا 1.000.000 ریال عمانی است، قرارداد منعقد کنند. پروژه‌هایی که اعتبار آنها بیش از این مقدار است باید به هیئت مناقصه ارجاع داده شوند. هیئت مناقصه متشکل از افرادی است که شرایط مناقصه، دعوت نامه برای مناقصه و انتخاب شرکت ها برای جوایز را تعیین می‌کند. شرکت‌ها بسته به نوع فعالیت خود می‌توانند در هر یک از چهار دسته زیر در هیأت مناقصه ثبت‌نام کنند:

  1. پیمانکاران (ثبت شده در ماسیپ و اکسی)
  2. دفاتر یا شرکت‌های مشاوره
  3. لوازم یا شرکت‌های عرضه‌کننده
  4. موسسات آموزشی

درمرحله اول برای ثبت نام در مناقصه، شرکت کننده ملزم است سپرده موقتی را در قالب ضمانت نامه بانکی به مبلغ یک تا سه درصد از ارزش مناقصه ارائه کند. در مرحله ی بعدی فرم‌های درخواست ثبت‌نام است که توسط شرکت‌کنندگان پر می‌شود، این فرم‌ها، مقررات سرمایه، کارکنان و زیرساخت‌های مورد نیاز برای طبقه‌بندی شرکت‌ها به درجات مختلف را نشان می‌دهد. هر مناقصه دارای درجات مختلفی است و به هر پروژه بسته به بخش، یک درجه مناقصه اختصاص داده می‌شود. به عنوان مثال، یک قرارداد ساخت و ساز بزرگ ممکن است نیاز به افزایش سرمایه مورد نیاز و نمرات بالاتر برای شرکت‌های شرکت کننده در مناقصه داشته باشد. شرکت‌های کوچک و متوسط محلی ممکن است در مناقصه‌های دولتی با اختلاف قیمت 10 درصد اولویت پیشنهادی دریافت کنند. حال استاندارد قراردادهای منعقد شده تحت نظر کدام قوانین تنظیم و تایید می‌شوند؟ قراردادهای منعقد شده از طریق هیئت مناقصه مطابق با فرم‌ها و شرایط استاندارد عمان، بر اساس استانداردهای فدراسیون بین المللی مهندسین مشاور تعیین می‌گردد. قراردادها اغلب، اما نه لزوما، به کمترین قیمت پیشنهادی داده می‌شود. پس از اطلاع از یک جایزه، مذاکرات نهایی در مورد شفاف‌سازی و تعدیل قبل از اجرای قرارداد انجام می‌شود.

به طور کلی مناقصه‌گران باید در عمان اقامت داشته باشند یا یک نماینده بومی به نام شرکت کننده در مناقصه داشته باشند. شرکت های ایرانی می‌توانند یک شرکت 100 درصدی متعلق به ایران را بدون شریک بومی عمانی ثبت کنند. سایر شرکت‌های خارجی به شرح زیر می توانند در مناقصه شرکت کنند:

  1. اگر هیئت مناقصه یک مناقصه بین‌المللی (معمولاً برای پروژه‌های زیربنایی بزرگ) را اعلام کند، یک شرکت یا مؤسسه بین‌المللی که در عمان ثبت نشده است، اجازه دارد در صورت ثبت نام طبق مقررات تعیین شده توسط دولت عمان ظرف مدت 30 روز کاری از تاریخ اطلاع مناقصه در آن شرکت کند.
  2. شرکت‌های خارجی با انعقاد قرارداد دولتی اجازه دارند برای مدت انجام قرارداد منعقده شده شعبه موقت در کشور ثبت کنند.
  3. بسیاری از شرکت‌های بین المللی برای انجام قردادهای منعقده با دولت عمان، تصمیم به عقد قرارداد نمایندگی با شرکت‌های داخلی می‌کنند. این قرارداد نمایندگی در ماسیب ثبت شده و نماینده از طرف شرکت خارجی در مناقصه شرکت می‌کند.

برای اعتبار بخشی به روند اعطای پروژه‌های دولتی و جلوگیری از هر گونه رانت یا تقلب، مناقصه‌گران مجاز به حضور در زمان گشایش پاکت پیشنهادهای مطرح شده، هستند یا می‌توانند این روند را به صورت زنده در وب سایت هیئت مناقصه مشاهده کنند. توجه داشته باشید که آگهی‌های مربوط به اعطای قرارداد به صورت آنلاین منتشر می‌شوند. برندگان مناقصه ملزم به ارائه ضمانت نامه حسن انجام کار (پنج درصد ارزش قرارداد) به عنوان تضمین می‌باشند.

به طور کلی مناقصه‌گران بین‌المللی که موفق به دریافت امتیاز پروژه ی پیمانکاری دولت شده‌اند، ملزم به ثبت‌نام در بخش ثبت تجاری ماسیپ و عضویت در اکسی هستند و برای انجام این کار تنها 30 روز پس از اعطای قرارداد فرصت دارند و در غیر اینصورت غیر مجاز شناخته شده و دور خارج می‌شوند و ضمانت نامه آنها به نفع دولت مصادره می‌گردد.

در حال حاضر هیئت مناقصه شامل اعضای رتبه بندی شده‌ای از سوی وزارت‌های خدمات ملکی، کار و مسکن و دبیرکل کمیته عالی برنامه ریزی و معاونت وزارت امور خارجه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *