درخشش جوان عمانی در نشست‌ برندگان جایزه نوبل لینداو

دکتر فارس بن عبدالله الفارسی، از بیمارستان دانشگاه سلطان قابوس، برنده جایزه نوآورانه‌ترین پروژه تحقیقاتی در ماراتن علمی شد که در هفتاد و دومین نشست برندگان جایزه نوبل لینداو در آلمان برگزار شد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، در این ماراتن، 27 تیم از سراسر جهان شرکت کردند.

پروژه این دانشمند عمانی حول محور کاربرد تراشه‌های زیستی هوشمند بود. این دستگاه‌ها در شناسایی و مبارزه با باکتری‌هایی که باعث عفونت در زخم‌های مزمن می‌شوند، نقش اساسی دارند. این تراشه‌های زیستی مجهز به آنتی‌بادی‌های میکروسکوپی آزمایشگاهی هستند که با آنزیم‌ها و حسگرها مرتبط هستند و به شناسایی و از بین بردن باکتری‌ها در حین نزدیک شدن به محل زخم کمک می‌کنند.

این پروژه با همکاری دانشمندان جوان از چندین رشته و با حمایت بنیاد ماکس پلانک آلمان انجام شد. فارسی طی مصاحبه‌ای گفت: «ارزیابی پروژه‌های تحقیقاتی شرکت کننده در این نشست توسط کمیته‌ای متشکل از برندگان جایزه نوبل و سرمایه گذاران بین المللی متخصص در توسعه تحقیقات علمی انجام شد.»

مشارکت این دانشمند عمانی در نشست برندگان جایزه نوبل لینداو با حمایت وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری امکان پذیر شد. او به عنوان نماینده عمان در میان 600 دانشمند جوان برتر پزشکی جهان انتخاب شد. این رویداد شاهد شرکت بیش از 40 برنده جایزه نوبل بود.

هدف این ماراتن علمی ارائه راه حل‌های علمی برای مجموعه‌ای از چالش های پزشکی بود. این امر با متحد کردن رشته‌های علمی متنوع از جمله پزشکی، فیزیولوژی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، فارماکولوژی، آنزیم‌شناسی، ایمونولوژی، مهندسی نرم‌افزار و اخترفیزیک به دست آمد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *