افزایش روابط تجاری و گردشگری عمان و ترکیه

سفیر ترکیه در عمان پیش بینی می‌کند که شهروندان عمانی می‌توانند تا پایان سال 2024 بدون ویزا به کشور ترکیه دسترسی داشته باشند. با بازدید بیش از 130 هزار عمانی از ترکیه در سال 2022، درخواست رسمی برای چنین دسترسی ارائه شده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، محمد حکیم اوغلو، سفیر ترکیه در عمان، اعلام کرد که تعداد گردشگران عمانی در ترکیه به طور مداوم در حال افزایش است. هدف او تقویت روابط گردشگری بین دو کشور، سازماندهی رویدادها و نشست‌هایی برای جذب گردشگران ترک به عمان و آشنایی آنها با ظرفیت‌های گردشگری این کشور است.

حکیم اوغلو از رشد قابل توجه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف در دهه گذشته ستایش کرد. وی بر تعهد سفارت ترکیه برای تقویت این روابط و تحقق آرمان‌ها و منافع متقابل تاکید کرد. او گفت: «شورای بازرگانی ترکیه و عمان و اتاق‌های بازرگانی و صنعت در حال ایجاد ارتباطات برای تشویق کسب‌وکارهای ترک برای شرکت در نمایشگاه‌های عمانی، به ویژه در بخش غذا و نوشیدنی هستند.»

حجم تجارت عمان و ترکیه از سال 2017 افزایش یافته و در سال 2022 به نزدیک به 2 میلیارد دلار رسیده است. واردات عمان به 1.58 میلیارد دلار و صادرات بالغ بر 465 میلیون دلار بوده است.

حکیم اوغلو در مصاحبه‌ای از تلاش‌های مداوم برای ایجاد یک منطقه صنعتی ترکیه در منطقه ویژه اقتصادی در دقم (SEZAD) خبر داد و پیشنهاد کرد که چنین تسهیلاتی، اقتصاد هر دو کشور را تقویت می‌کند و به طور قابل توجهی بر توسعه روابط دوجانبه تأثیر می‌گذارد.

ترکیه برای فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اقتصادی دقم اشتیاق نشان داده است، چون خود عمانی‌ها مایل به جذب سرمایه‌گذار خارجی هستند.  بنادر استراتژیک عمان با نزدیکی به ایالت‌ها و بازارهای شورای همکاری خلیج فارس در جنوب آسیا و شرق آفریقا، برای رشد و تجارت بیشتر آماده هستند. تلاش‌ها برای تقویت همکاری و اشتراک دانش در برق، معدن و منابع انرژی تجدیدپذیر و جایگزین بین این دو کشور ادامه دارد.

همچنین تلاش‌ها برای بهینه‌سازی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری با هدف غلبه بر موانع و تسهیل جریان تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور ادامه دارد. سفیر ترکیه از بازرگانان ترک برای بازدید از عمان دعوت کرد و آنها را به شرکت در نمایشگاه‌ها و کشف فرصت‌های سرمایه گذاری در این کشور عرب زبان تشویق کرد.

در حال حاضر، حدود 35 شرکت ترک در بخش مهندسی و پیمانکاری در عمان فعالیت می‌کنند و پروژه‌هایی به ارزش 7 میلیارد دلار انجام می‌دهند. سفیر ترکیه گفت که بسیاری از این شرکت‌ها همچنان به طور فعال پروژه‌های جدید را برای بهره‌برداری دنبال می‌کنند.

حکیم اوغلو با قدردانی از عمان برای کمک‌های ارسال شده پس از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه در ماه فوریه، از نقش ارزشمند دفاع مدنی و سازمان آمبولانس عمان در عملیات جستجو و نجات قدردانی کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *