امضای سه تفاهم‌نامه هیدروژن سبز در عمان

در راستای اقدامات دولت عمان برای تبدیل شدن به یکی از مراکز تولید و صادرات هیدروژن سبز، شرکت هیدروژن عمان (Hydrom) – یکی از شرکت‌های تابعه توسعه انرژی عمان (EDO) سه توافقنامه برای اعطای اولین بلوک‌های هیدروژن سبز در عمان امضا کرده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، اولین مزایده از طریق فاز A و دور اول اعطا شد و دو مورد دیگر پس از امضای برگه‌های تجاری در 14 مارس 2023 اعطا خواهد شد. امضای این قراردادها نقطه عطفی از عزم راسخ عمان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های جهانی تولید هیدروژن سبز است.

مهندس سلیم بن ناصر العوفی، وزیر انرژی و مواد معدنی  و رئیس شرکت هیدروم طی یک رویداد ویژه در روز پنجشنبه، 1 ژوئن، قراردادها را با برندگان مناقصه از دانمارک، ایالات متحده آمریکا، انگلیس، کویت، سنگاپور و عمان امضا کرد.

انتظار می رود کل سرمایه گذاری در سه پروژه امضا شده با کنسرسیوم های Amnah، Green Energy عمان (GEO) و BP عمان بیش از 20 میلیارد دلار باشد. انتظار می رود این قراردادها ظرفیت کل تولید سالانه نیم میلیون تن هیدروژن سبز را از بیش از 11.5 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نصب شده در این سه سایت که هر کدام مساحتی معادل 320 کیلومتر مربع در استان الوستا را پوشش می‌دهند، افزایش دهد.

اولین بلوک از دو بلوک (Z1-01) در فرآیند حراج عمومی که در نوامبر سال گذشته راه اندازی شد به کنسرسیومی متشکل از شرکای زیرساخت کپنهاگ (CIP)، شرکای بلو پاور (BPP) و الخضرا، بخشی از گروه هند بهوان عمان تعلق گرفت.

این کنسرسیوم هیدروژن سبز را از 4.5 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نصب شده برای کارخانه های فولاد سبز برنامه ریزی شده واقع در بندر دوقم، در داخل SEZAD، توسعه خواهد داد. این پروژه پیشگامانه پتانسیل بهره برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر را در حمایت از تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی و کمک به آینده کم کربن نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

پروژه دوم با شرکت BP عمان برای توسعه هیدروژن سبز برای تولید و صادرات آمونیاک امضا شد. تولید سالانه پیش بینی شده برای این پروژه هیدروژن سبز از 3.5 گیگاوات ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر نصب شده در بلوک Z1-03 است.

سومین پروژه با کنسرسیوم انرژی سبز عمان (GEO) برای توسعه هیدروژن سبز برای اهداف صادرات آمونیاک امضا شد. این کنسرسیوم شامل شرکت انرژی یکپارچه OQ عمان، شل عمان، سرمایه‌گذار انرژی دولتی کویت EnerTech (ETC)، انرژی InterContinental (ICE) و Golden Wellspring Wealth for Trading (GWWT) است. انتظار می رود این پروژه هیدروژن سبز را از 4 گیگاوات ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر نصب شده در بلوک Z1-04 تولید کند.

امضای این قراردادهای پروژه با BP عمان و GEO به دنبال امضای قبلی برگه‌های تجاری در ماه مارس است که پروژه‌های ابتکاری قدیمی را تحت یک چارچوب نظارتی مطابق با فرمان سلطنتی تنظیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *