شهر سلطان هیثم؛ مظهر تمدن عمان

«شهر سلطان هیثم» یک نماد شهری آینده نگر، گنجینه‌ای برای آینده و هدیه‌ای پایدار از سوی سلطان هیثم بن طارق به نسل‌های آینده و همه اقشار جامعه است. این شهر، ثمره رویکرد تحول جامع مورد حمایت وزارت مسکن و برنامه ریزی شهری عمان است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، این شهر پایدار، تضمین‌کننده توسعه پایدار شهری است و در راستای  چشم انداز 2040 عمان به نفع جوامع در حال رشد محسوب می‌شود.

شهر سلطان هیثم مدل جدیدی برای ساخت شهرهای پایدار و سنگ بنای پروژه‌های آینده است. این شهر، مظهر آرزوی جوانان عمانی و نمادی از زندگی مدرن است.

مساحت شهر سلطان هیثم بالغ بر 14 میلیون و 800 هزار متر مربع است. فضای سبز درنظرگرفته‌شده برای این شهر، در مساحتی حدود 2 میلیون و 900 هزار متر مربع است. در این شهر، اسکان 100 هزار نظر تدارک دیده شده است و بیش از 20 هزار واحد مسکونی مثل خانه‌های ویلایی جدا و بهم‌پیوسته و آپارتمان در نظر گرفته شده است.

قرار است در این شهر راهروهایی سایه‌دار تعبیه شوند تا امکان عبور و مرور جریان نسیم را فراهم کنند.

این شهر دارای ویژگی‌های دیگری مانند گذرگاه‌های عابر پیاده و مسیرهای دوچرخه‌سواری برای کمک به جریان ترافیک، ایجاد سبک زندگی سالم و پایداری محیط زیست است. گزینه‌هایی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اقداماتی برای حفظ آب هم مد نظر قرار گرفته‌اند. پیکربندی کلی شهر باعث افزایش تعامل و ارتباط بین اقشار مختلف جامعه می‌شود که از فضاها و طراحی‌های مشترک محله‌ها بهره می‌برند.

طراحی محله‌های مسکونی شهر هم به گونه‌ای است که باعث حفظ حریم خصوصی می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا هر کسی با هر درآمدی بتواند در آنجا زندگی کند.

بیشتر بخوانید:

زیر ساخت‌های مهندسی به گونه‌ای هستند که می‌توانند فوراً به تغییرات آب و هوایی پاسخ دهند و مطابق با نیازهای رشد جمعیت پیش بروند.

این شهر از همه اقشار جامعه با پیشینه‌های اجتماعی و فرهنگی متنوع استقبال می‌کند. بدین ترتیب، همه به امکانات رفاهی و تفریحی دسترسی خواهند داشت تا نوعی پیوند و تنوع فرهنگی را شاهد باشیم.

امکانات عمومی مانند پارکینگ‌ها، زمین‌های بازی و پارک‌ها هم به وفور در دسترس هستند و امکان استفاده بهینه از فضاها و امکانات رفاهی در قلب این کلان شهر وجود دارد.

این شهر همچنین برای بالا بردن کیفیت زندگی با بهینه سازی استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع پایدار طراحی شده است. در این مجموعه، سیستم های تولید انرژی زباله و خروجی های فاضلاب به عنوان عوامل کلیدی در حفاظت از منابع طبیعی عمل خواهند کرد. نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها کنترل زباله و بازیافت مواد خواهد بود.

این شهر با طراحی‌های جذاب و گیرا، نوید گذار به آینده‌ای سرشار از شادی و رفاه را می‌دهد. با این حال، عمانی‌ها هرگز به میراث فرهنگی و تاریخی‌شان پشت نکرده‌اند. این شهر چشم اندازی برای آینده نسل‌هایی ایجاد می‌کند که زندگی مدرن را جشن می‌گیرند، همچنین زمینه‌های محکمی برای هماهنگی بین گروه‌های فرهنگی ایجاد می‌کند.

شهر سلطان هیثم مفهومی فراتر از یک شهر دارد، چون یک اکوسیستم پررونق و جامعه‌ای متحد است که نسبت به آینده خوش‌بین هستند.  زندگی در شهر سلطان هیثم، یک سفر رو به جلو است. فردا متعلق به کسانی است که امروز برای آن آماده می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *