به مناسب روز بین‌المللی موزه‌ها: آشنایی با موزه‌های عمان

عمان روز بین المللی موزه‌ها در سال 2023 را روز پنجشنبه با موضوع «موزه‌ها، پایداری و رفاه» جشن گرفت. موزه‌ها کمک‌های حیاتی به رفاه و توسعه پایدار جوامع می‌کنند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، راه‌های زیادی وجود دارد که موزه‌ها می‌توانند از طریق آنها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار مشارکت کنند: حمایت از اقدام اقلیمی و تقویت فراگیری. روز جهانی موزه از مجموعه‌ای از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل حمایت می‌کند.

در سال 2022، بیش از 115 هزار نفر از موزه‌های عمان دیدن کردند.

تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های خصوصی، 18 هزار نفر و تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های دولتی در سال 2022 96 هزار نفر بودند.

موزه‌های مشهور عمان

موزه عمان در طول اعصار یکی از بزرگترین موزه‌های منطقه است که تجربه تعاملی فرهنگی و جغرافیایی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در ساختمان این موزه، انواع گالری، کتابخانه، سالن نمایش، کافه، فضاهای اجتماعی و تحقیقاتی واقع شده است. فضای دائمی این نمایشگاه به تنهایی 9 هزار متر مربع است. ارتفاع سقف بعضی از قسمت‎‌های موزه به بیش از 20 متر می‌رسد.

موزه نیروهای مسلح سلطان یک موزه تاریخ نظامی است که در قلعه 150 ساله بیت الفلج در منطقه رووی مسقط واقع شده است.

بیت الزبیر یک موزه است که در خیابان السیدیه، مسقط قدیم، عمان واقع شده است. این موزه دارای مجموعه گسترده‌ای از ‌سلاح‌های باستانی از جمله خنجر، لوازم خانگی و لباس است. خارج از موزه یک روستا و بازار عمانی در مقیاس کامل واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

موزه ملی عمان هم دیگر موزه‌ای است تجربه‌ای دیجیتالی‌سازی‌شده از عمان قدیم در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این موزه یک مرکز یادگیری، سینمای سه بعدی و مناطق اکتشافی برای سرگرمی کودکان واقع شده است.

موزه سرزمین کندر در پارک باستان شناسی البلید واقع شده است که ریشه‌های کشف کندر صمغ را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.

موزه تاریخ طبیعی عمان در مجموعه وزارت میراث و فرهنگ عمان در منطقه الخویر واقع شده است. در این موزه، گیاهان و جانوران عمانی مثل حشرات، پستانداران بومی و حشرات به نمایش گذاشته می‌شوند.

یکی دیگر از شعارهای دولت عمان در سال 2023، تمرکز بر سلامت و رفاه جهانی است. منظور، تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمام سنین، به ویژه در مورد سلامت روان و انزوای اجتماعی است.

در زمینه اقدامات اقلیمی، اقدام فوری در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و اتخاذ شیوه‌هایی برای کاهش تولید کربن در دستور کار قرار دارد. همچنین، حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، تقویت صدای رهبران بومی و افزایش آگاهی در مورد از دست دادن تنوع زیستی نیز از جمله کارهایی هستند که می‌توان انجام داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *