آغاز به کار موزه عمان در طول اعصار: مظهر افتخارات گذشته و نمادی از رنسانس

با فرمان مستقیم سلطان هیثم، پادشاه عمان، تأسیس موزه عمان در طول اعصار در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش عمان چنس به نقل از تایمز آو عمان، موزه عمان در طول اعصار به دنبال برجسته کردن مدل منحصر به فرد کشور عمان، معرفی ویژگی‌های برجسته، تاریخ باستانی و رنسانس این کشور است.

موزه عمان در طول اعصار بر سبک روایی و تعاملی صوتی و تصویری تمرکز دارد که از جدیدترین فناوری‌ها در این زمینه استفاده شده است. هدف اصلی، ارائه یک تجربه لذت بخش و آموزشی برای اطلاع رسانی و سرگرمی بازدیدکنندگان موزه است. این موزه مجموعه ای از امکانات طراحی شده برای غنی سازی دانش بازدیدکنندگان و خدمت به جامعه را در خود جای داده است. در تاریخ 14 ژوئیه 2015، سنگ بنای تأسیس این موزه در ولایت منح واقع در استان داخلیه گذاشته شد. این پروژه مساحت تقریبی 300 هزار متر مربع با زیربنای 66 هزار و 591 متر مربع را به خود اختصاص داده است. در طراحی این موزه از رشته‌ کوه‌های الحجر الهام گرفته شده است که در نوع خود، نوعی شگفتی محسوب می‌شود.

این موزه به گسترش آگاهی و تحکیم رابطه جوانان عمانی با میراث فرهنگی کشورشان کمک و در عین حال، آنها را تشویق می‌کند تا به گونه‌ای تعامل کنند که به طور مؤثر مشارکت آنها را در ساختن سرزمین خود و شکل دادن به ساختارهای آن الهام بگیرند.

سازمان دهندگان پروژه پیش بینی کردند که این عمارت دارای یک شخصیت خلاقانه است، نمادی که دوره رنسانس عمان را از نظر ساختارها و جلوه ها نشان می‌دهد. سبک معماری عمانی منحصر به فرد و مدرن، همراه با جزئیات فنی، هنر دست پیمانکاران عمانی را به تصویر می‌کشد.

در طراحی ساختمان موزه از اصول زیست محیطی بهره گرفته شده است. ضلع شرقی موزه به نحوی بنا شده است که نور خورشید را دریافت و از ورود اشعه مستقیم خورشید جلوگیری کند. در ضلع غربی مجموعه‌ای از پنجره‌ها بر روی دیوارهای شیبدار قرار داده شده است که مانع از نفوذ نور مستقیم خورشید می‌شوند.

سنگ‌های بومی باکیفیت بالا از استان‌های باطنه شمالی و الظاهره برای دیوارهای داخلی و خارجی موزه استفاده شده است. همچنین، در 130 هزار متر مربع از مساحت باغ این موزه هم سنگ به کار رفته است.

این موزه به خاطر نماهای شیشه‌ای خود که تا ارتفاعات 9 تا 16 متری و گاهی تا 25 متری افزایش می‌یابد، متمایز است و شفافیت و برجستگی ساختمان را در افق به رخ می‌کشد.

از شیشه‌های رنگی استیل و از چهار لایه شیشه استفاده شده است که هر لایه 6 سانتی متر ضخامت دارد و تا 5 متر به بالا امتداد دارد. با این سبک طراحی، دید وسیعی در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود.

یک لایه عایق بین سازه موزه و زمین قرار داده شده تا از ضربه زلزله به موزه جلوگیری شود. این ویژگی حتی در مقیاس جهانی هم منحصربه‌فرد است.

این موزه از دو تالار تشکیل شده است: «تالار تاریخ» و «تالار رنسانس». هنگامی که یک بازدیدکننده پا به موزه عمان در طول اعصار می‌گذارد، سفری را در جغرافیا و تاریخ عمان آغاز خواهد کرد.

تالار تاریخ شامل غرفه سرزمین عمان، غرفه مهاجران اولیه، غرفه تمدن مگان، غرفه پادشاهی مگان، غرفه میراث دریایی، غرفه افلاج، غرفه آغوش اسلام، غرفه سلسله العیاربه و غرفه سلسله آل بوسعیدی است. بنابراین، بازدیدکنندگان با تاریخ عمان از دوره ماقبل تاریخ تا رنسانس آشنا می‌شوند.

از سوی دیگر، تالار تاریخ دو ویژگی برجسته دیگر هم دارد: میراث دریایی عمان و معرفی افلج‌ها (سیستم آبیاری باستانی در عمان). عصر آهن، نحوه شکل‌گیری عمان از نظر زمین شناسی و عصر حجر در این غرفه به نمایش گذاشته شده‌اند.

استفاده از واقعیت مجازی، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های خاص موزه عمان در طول اعصار است.

در تالار تاریخ موزه، با بهره‌گیری از سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته، دوره‌های آل العیاربه و آل بوسعیدی به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین، انواع سکونتگاه‌های مشهور بشری در عمان نظیر راس الحمرا و راس الجنیز نیز به تصویر کشیده شده‌اند.

سالن رنسانس متشکل از غرفه‌هایی با عنوان طلوع رنسانس، شکل‌گیری یک ملت، جامعه ما، محیط زیست سالم، غرفه صلح و ثبات، به سوی اقتصاد پایدار، زیرساخت‌ها، شورا، عمان و جهان، رسانه و ارتباطات، الهام‌بخشی و بیان خلاقانه است.

تعبیه ستون‌های غول پیکر در ورودی تالار رنسانس باعث ایجاد فضای تعاملی از طریق نمایش‌های صوتی و تصویری با وضوح بالا می‌شود. این مناظر پانوراما به پنج سال ابتدایی دوره رنسانس در عمان می‌پردازند و جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و سیاسی مختلف را به تصویر می‌کشند.

موزه عمان در طول اعصار بیش از 310 فیلم، 1 هزار و 200 نمایش تعاملی دوبعدی و سه بعدی، 1 هزار و 300 شی عتیقه، 80 عدد ماکت، 500 نسخه عکس نوشته و نفاشی، 21 کیلومتر کابل صوتی و تصویری و 61 کیلومتر کابل فیبر نوری دارد.

از دیگر جاذبه‌های خاص این موزه می‌‌توان به وجود کشتی پادشاهی ماگان، انواع صنایع دستی کهن، دستگاه بخور مربوط به 100 تا 200 سال پس از میلاد، فک فیل اومانتریوم مربوط به 35 میلیون سال پیش و کتیبه‌های مختلف تاریخی است.

در این موزه، امکانات مختلفی هم برای آموزش، سرگرمی و بازی کودکان در نظر گرفته شده است. مرکز دانش این موزه شامل سه طبقه است که کودکان بین 3 تا 14 سال می‌توانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *