سیستم آبیاری افلاج ؛ میراث فرهنگی عمان در یونسکو

سیستم افلاج یک روش آبیاری باستانی است که عمیقاً در میراث عمان ریشه دارد و بیش از 3 هزار افلاج فعال – سیستم آبیاری – در این کشور هنوز در حال استفاده است. این چشمه‌ها از نیروی جاذبه برای مدیریت عادلانه آبراه‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، خاستگاه این سیستم آبیاری به 500 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. هر چند، شواهد باستانی حاکی از آن هستند که حتی افلاج تا 2 هزار و 500 سال پیش هم در جریان بوده است.

بنا به قانون جاذبه، آب از منابع زیرزمینی یا چشمه‌ها به سمت منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود. در سراسر سیستم افلاج، برج‌های دیده‌بانی متعددی واقع شده‌اند که جنبه دفاعی دارند.

از نظر هیدرولوژیکی، افلج‌ها سیستم‌های یکپارچه‌ای هستند که آب (آب‌های زیرزمینی، آب چشمه‌های طبیعی یا آب های سطحی) را جمع آوری کرده و از طریق مجاری (زیرزمینی یا سطحی) برای مصارف خانگی و کشاورزی تحویل می‌دهند. افلج‌ها را می‌توان به طور کلی به سه نوع سیستم هیدرولوژیکی تقسیم کرد که نوع منبع آب آنها را منعکس می‌کند: عینی، داودی و غائلی.

بیشتر بخوانید:

وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آب اخیراً قراردادی را برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت و برنامه برای سیستم مدیریت الکترونیکی افلاج عمانی با همکاری کرسی یونسکو برای مطالعات افلاج در دانشگاه نزوی امضا کرد. این پروژه توسط صندوق توسعه کشاورزی و شیلات و شرکت تصویر دیجیتال تأمین مالی می‌شود.

پروژه مذکور در چارچوب پروژه‌های توسعه بخش آب در راستای چشم انداز 2040 عمان انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *