پتانسیل بالای منطقه دقم برای تولید آهن اسفنجی

دقم یک شهر ساحلی در استان الوسطی است که سهم عمده‌ای در تولید آهن اسفنجی دارد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، سرمایه‌گذاران حوزه فولاد نگاه ویژه‌ای به این منطقه دارند. احداث کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی در منطقه ویژه اقتصادی دقم، عمان را به یک صادرکننده عمده فولاد در منطقه و حتی جهان تبدیل خواهد کرد. و پتانسیل بالای منطقه دقم برای تولید آهن اسفنجی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

این گزارش می افزاید: از آهن اسفنجی برای تولید فولاد استفاده می‌شود. علت استفاده از آهن اسفنجی در صنعت فولاد سازی، تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

عمان با داشتن ذخایر گاز طبیعی فراوان و موقعیت استراتژیک ویژه‌اش، مکان بسیار ایده‌آلی برای تولید آهن اسفنجی است. همچنین، منطقه دقم به دلیل داشتن بندری بزرگ می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی حوزه آهن اسفنجی و فولاد را جذب کند. دقم به منابع گاز طبیعی دسترسی دارد که این امر، یکی از لازمه‌های تولید آهن اسفنجی است.

در همین راستا، شرکت‌های ژاپنی میتسویی اند کو و کوبه استیل اخیراً تفاهم‌نامه‌هایی را برای احداث کارخانه آهن اسفنجی در دقم به امضا رسانده‌اند. خط تولید این شرکت‌ها در سال 2027 به بهره‌برداری خواهد رسید.

میتسویی اند کو و کوبه استیل متخصص تولید فولاد هستند و مشتریان زیادی در بازار جهانی دارند. این سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند سود مالی زیادی در کنار ارائه آهن اسفنجی با کیفیت بالا داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، شرکت جیندل استیل اند پاور لیمیتد قصد دارد یک کارخانه فولاد یکپارچه با ظرفیت 4.5 میلیون تن در سال برای تولید طیف وسیعی از محصولات فولاد سبز با سرمایه حدود 2.4 میلیارد دلار راه اندازی کند. در فاز اول این ابرپروژه، از کوره قوس الکتریکی، کارخانه ذوب آهن و کارخانه گندله‌سازی رونمایی خواهد شد.

شرکت استرالیایی فورتسکیو متال قصد دارد مطالعات امکان‌سنجی ساخت کارخانه آهن اسفنجی مبتنی بر هیدروژن سبز در دقم را مورد مطالعه قرار دهد. این نیروگاه که ظرفیت تولید 250 هزار تن آهن اسفنجی در سال را خواهد داشت، صرفاً از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی استفاده می‌کند.

یکی از اولویت‌های اصلی دولت عمان، ارتقا تولید است و انتظار می‌رود کارخانجات تولید آهن اسفنجی در عمان به موفقیت برسند. از این طریق، عمان تبدیل به بازیگر اصلی صنعت فولاد در منطقه و جهان می‌شود. به این دلیل، دولت عمان از هرگونه سرمایه‌گذاری در این زمینه استقبال می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *