آشنایی با قانون مرخصی زایمان در کشور عمان

اساساً، عمان متاثر از ارزش‌های محافظه‌کارانه اسلامی است؛ به این معنی که مردان به‌عنوان نان‌آور خانه و زنان به‌عنوان خانه‌دار شناخته می‌شوند. اما با گذشت زمان، اکنون زنان برای کار در هر صنعتی در کشور پذیرفته شده و حتی تشویق می‌شوند.

به گزارش عمان چنس، کار کردن در عمان برای زنان بی خطر است، زیرا برابری جنسیتی اکنون در این کشور رعایت می‌شود.برای یک زن شاغل، تشکیل خانواده می‌تواند در دنیای مدرن امروزی بسیار سخت باشد. شما باید برنامه کاری خود را متعادل و همزمان تعهدات خود را نسبت به خانواده خود مدیریت کنید. اگر یک خانم باردار باشید، وضعیت پیچیده‌تر می‌شود، زیرا انعطاف پذیری و سلامت شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که یک خانم باردار به توجه بیشتر و مراقبت بیشتر نیاز دارد. خوشبختانه، قانون در عمان حقوق انحصاری برای کارمندان زنان باردار در نظر گرفته است.

مرخصی زایمان یک حق قانونی برای عمانی‌ها و حتی برای مهاجران است. بر اساس ماده 83 که در بخش 5 قانون استخدام و کار عمان نوشته شده است، به تمام زنان شاغل در بخش خصوصی به مدت 98 روز مرخصی زایمان اعطا می‌شود. این مدت در دوره‌های قبل و بعد از زایمان با حقوق کامل سالانه ادامه می یابد، مشروط بر اینکه حق مرخصی به سه مورد در طول خدمت خانم باردار با همان کارفرما محدود شود.

همچنین، قانون خدمات کشوری شماره 2004/120 به زنان شاغل در بخش‌های عمومی اجازه می‌دهد تا پنج بار در طول مدت خدمت خود از مرخصی زایمان بهره مند شوند.

هیچ کارفرمایی حق ندارد کارمند زنی را به دلیل مرخصی ناشی از بارداری و زایمان از کارش اخراج کند؛ به شرطی که کل مدت غیبت وی بیش از 6 ماه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *