افزایش 25 واحدی و 5.5 درصدی نرخ قرارداد بازخرید (ریپو) در عمان

بانک مرکزی عمان در پی تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر پیوند ریال عمان با دلار آمریکا، روز پنجشنبه نرخ توافقنامه بازخرید یا همان نرخ ریپو خود را دوباره 25 واحد پایه افزایش داد و به 5.5 درصد رساند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، در اوایل فوریه سال گذشته هم بانک مرکزی عمان چنین نرخی را تعیین کرده بود.

با این حال، بانک مرکزی دوباره به بانک‌های محلی هشدار داد که نرخ‌های وام را برای مشتریان افزایش ندهند، زیرا در حال حاضر، نقدینگی زیادی در سیستم مالی عمان وجود دارد.

تصمیم بانک مرکزی عمان برای افزایش نرخ بهره پس از آن اتخاذ شد که فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه نرخ بهره اصلی خود را 25 واحد پایه دیگر افزایش داد. افزایش یک چهارم واحدی که مطابق با انتظارات بود، محدوده هدف فدرال رزرو را به 4.75 الی 5.00 درصد رساند.

سلطان نشین از یک سیستم نرخ ارز ثابت پیروی می‌کند و در نتیجه، نرخ بهره آن با نرخ‌های ایالات متحده همسو است. نرخ بازپرداخت بانک مرکزی عمان عموماً با نرخ سیاستی فدرال رزرو آمریکا حرکت می‌کند.

نرخ رپو این امکان را به بانک‌ها می‌‌دهد که اندکی نقدینگی از بانک مرکزی دریافت کنند. در این راستا، بانک مرکزی عمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از اعلام اخیر فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ اصلی خود، بانک مرکزی عمان نرخ بازپرداخت بانک های محلی را با نرخ مشابه 25 واحد پایه به 5.5 درصد افزایش داد.»

هدف از این تصمیم، حفظ ارزش پول ملی کشور عمان است که با ماهیت و سیاست‌های دولت در یک راستا قرار دارد.

این سیاست چندین مزیت دارد که از آن جمله می‌توان به تضمین ثبات ریال عمان، کاهش خروج سرمایه و ارتقای اطمینان سرمایه گذاران از طریق حذف ریسک نرخ ارز اشاره کرد.

اقتصاد جهانی شاهد افزایش و تداوم فشار تورمی بوده است و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا با افزایش نرخ‌های بهره، این فشار را برطرف کنند.

در منطقه خلیج فارس، اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تصمیم فدرال رزرو، نرخ های بهره کلیدی خود را در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 25 واحد افزایش دادند. از آنجایی که اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ارزهای خود را با دلار آمریکا تنظیم می‌کنند، سیاست پولی آنها عموماً توسط تصمیمات سیاست فدرال رزرو آمریکا هدایت می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی عربستان سعودی روز چهارشنبه نرخ بازپرداخت و بازپرداخت معکوس خود را 25 واحد پایه افزایش داد و به ترتیب به 5.5 و 5 درصد رساند. بانک مرکزی امارات نیز نرخ پایه خود را 25 واحد افزایش داد و به 4.9 درصد رساند.

بانک مرکزی قطر نرخ سپرده، وام و بازپرداخت خود را با 25 واحد افزایش به ترتیب به 5.25 درصد، 5.75 درصد و 5.5 درصد افزایش داد. بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی بحرین نیز روز چهارشنبه نرخ‌های خود را 25 واحد پایه افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *