ولایت ضلکوت عمان: تلاقی بین کوهستان و دریا

ولایت ضلکوت، واقع در دورترین نوار ساحلی استان ظفار، یکی از گذرگاه های مرزی به یمن است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، طبیعت بکر و زیبای این ولایت، آن را تبدیل به یکی از گزینه‌های گردشگری در عمان کرده است. با در دسترس بودن آب باران در خلیف و سبز ماندن درختان در تپه های مجاور سواحل برای بیش از شش ماه، به طور کلی اعتقاد بر این است که فصل پاییز در ظفار آغاز می‌شود و در ولایت ضلکوت به پایان می‌رسد. این ولایت به درختان فراوان و تنومندش به شهرت دارد.

قبل از رسیدن به ولایت، درختان مشهور آن در سمت چپ جاده کاملاً مشهود هستند. ساحل زیبای ضلکوت تا ولایت رخیوت و لب مرز امتداد دارد و همین هم یکی دیگر از جاذبه‌های ضلکوت به شمار می‌رود. وقتی سوار خودرو هستید، به هیچ عنوان، تماشای کوه‌های سرسبز و دریای خروشان را از دست ندهید. ساحل ضلکوت همچنین زیستگاه برخی از انواع کمیاب پرندگان دریایی و پرندگان مهاجر مانند زاغی است.

ساحل چهارکیلومتری این ولایت به طلوع و غروب خورشیدهایش هم شهرت دارد. نهرهای متعددی هم در دل این ولایت جریان دارند که همه ساله، گردشگران از آن‌ها بازدید می‌کنند.

برجسته‌ترین نقطه عطف ضلکوت، طبیعت خیره کننده و تنوع زیست‌محیطی است. علی‌رغم زمین‌های ناهموار، دولت عمان آسفالت کردن جاده‌های ولایت را با موفقیت به پایان رساند تا ضلکوت به سایر مناطق اطرافش پیوند بخورد. از آنجا ضلکوت از شرق با ولایت رخیوت و از غرب با یمن هم‌مرز است، باید توجه ویژه‌ای هم به موقعیت استراتژیک آن داشت.

همچنین، گونه‌های متنوعی از ماهی‌ها مثل ماهی مرکب، لابستر و … در این ولایت صید می‌شوند.

ساکنان ضلکوت هنوز هم پایبند به رسومات گذشته‌شان هستند و شغل اکثر آن‌ها دامداری، ماهیگیری، زنبورداری، کشاورزی و تولید محصولات لبنی است. مناطق مسکونی پیشرفته‌ای هم در این ولایت احداث شده‌اند.

یکی دیگر از جاذبه‌های ضلکوت، وادی سیق است که علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌توانند به آنجا بروند. همچنین، گردشگرانی که عاشق شیرجه زدن از روی صخره به داخل استخرهای آب طبیعی هستند، حتماً باید وادی بکر سیق را امتحان کنند.

محلی به نام خضرفی در ولایت ضلکوت واقع شده است که به علت داشتن خاک‌های حاصلخیز، درختان بومی فراوانی مثل انجیر کوهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *