آغاز فصل برداشت گل محمدی در عمان

گل محمدی بخش جدانشدنی فرهنگ و سنت کشور عمان است و بهترین گونه‌های آن در دره‌های مرتفع جبل اخضر یافت می‌شوند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، گل رز که ملکه گل‌ها محسوب می‌شود، زیبایی و عطری مثال‌زدنی دارد. گل محمدی، یکی از شاخص‌ترین انواع گل‌های رز است که رایحه متمایز و کاربردهای فراوانی دارد.

اگر در ابتدای فصل پا به جبل اخضر بگذارید، محسور عطر خوش گل محمدی خواهید شد. از اواسط ماه مارس میلادی تا اواسط آوریل، شکوفه‌های گل محمدی در حوالی جبل اخضر قابل رؤیت هستند؛ به طوری که یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه در فصل بهار، نمای زیبای شکوفه‌های گل محمدی است.

فرآیند برداشت گل رز کاملاً با دست انجام می‌شود. اگر قصد تماشای دهکده‌های مملوء از درختان نخل و گل محمدی را دارید، بهترین زمان صبح زود و قبل از طلوع کامل خورشید و احاطه گرما بر منطقه است. کشاورزان منطقه جبل اخضر معمولاً برداشت محصول را از ساعت پنج صبح آغاز می‌کنند و معمولاً این فرآیند تا ساعت نُه صبح ادامه دارد.

سایر گل‌های رزی که در جبل اخضر رشد می‌کنند، به «رز دمشقی» شهرت دارند که خاستگاه آن به خاورمیانه و روم باستان در سوریه باز می‌گردد. گل رز عمانی که به رز سنگی هم مشهور است، عطر با طعم شیرینی دارد. گفته می‌شود گل‌های رزی که در جبل اخضر کشت می‌شوند، روغن بالاتری دارند که همین امر، یکی از پیش‎زمینه‌ها برای صنعت عطرسازی، داروسازی و حتی آشپزی به شمار می‌رود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که گلبرگ‌های گل‌های محمدی مشتق‌شده از گلاب عمانی در مقایسه با گل‌های محمدی مناطق دیگر، بوی قوی‌تری دارند که علت آن، وجود آب و هوای منحصربه‌فرد کوهستانی و خاک حاصلخیز در جبل اخضر است.

گل‌های رز دمشقی جبل اخضر در نحوه شکوفه دادن متفاوت هستند و شکوفه‌های آن معمولاً به مدت چندین هفته دوام می‌آورند. طبق باور بومیان منطقه، از گل رز دمشقی برای مصارف دارویی، کاهش استرس، کاهش دردهای قاعدگی و بهبود وضعیت گوارشی می‌توان استفاده کرد.

اگر به جبل اخضر سفر کردید، حتماً قبل از هر چیز پرس‌وجو کنید که گل محمدی در چه روستا یا منطقه‌ای برداشت می‌شود. کشاورزان و بومیان هر منطقه معمولاً بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و حتی نحوه تولید گلاب را هم به گردشگران نشان می‌دهند. همچنین، رویدادهای فرهنگی متعددی در این زمان برگزار می‌شود.

شایان ذکر است بیش از 1 هزار و 200 گونه گیاه در عمان به ثبت رسیده است. این کشور، آب‌وهوای منحصر به فرد با محیط گرم و خشک بیابانی دارد؛ به طوری که پوشش گیاهی در عمان، بازتابی از شرایط اقلیمی حاکم بر آنجا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *