عمان در صدر رتبه عدم وجود تروریست در سراسر دنیا

داده‌های شاخص جهانی تروریسم 2023 نشان داده است که عمان و دو کشور دیگر شورای همکاری خلیج فارس – کویت و قطر – کمترین میزان تروریسم را در دنیا دارند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، این سه کشور شورای همکاری خلیج فارس – بدون هیچ حمله تروریستی در پنج سال گذشته – همچنان حائز امتیاز صفر در این زمینه هستند و پایین‌ترین رتبه (93) را در این شاخص کسب کرده‌اند.

این گزارش می افزاید: اگرچه عربستان سعودی موقعیت خود را بهبود بخشیده و با 9 پله ارتقاء به رتبه 63 رسیده است، اما همچنان در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمترین امنیت را دارد و پس از آن امارات متحده عربی که با جهش 20 پله ای به رتبه 76 رسیده است، در حالی که بحرین با 14 پله ارتقاء در رتبه 79 قرار دارد.

این شاخص که توسط اندیشکده بین المللی موسسه اقتصاد و صلح توسعه ایجاد شده است، یک مطالعه جامع است که تأثیر تروریسم را برای 163 کشور که 99.7 درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد، تجزیه و تحلیل می‌کند.

شاخص امسال نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از تروریسم پس از ثابت ماندن در چهار سال گذشته با 9 درصد کاهش به 6 هزار و 701 مورد مرگ و میر رسیده است. این کاهش 38 درصدی نسبت به اوج سال 2015 است که در آن 10 هزار و 881 مرگ ثبت شد.

حملات تروریستی همچنین در سال 2022 برای اولین بار از سال 2019 کاهش یافت و با کاهش 28 درصدی از 5 هزار و 463 در سال 2021 به 3 هزار و 995 رسید.

کشورهایی که بیشتر تحت تاثیر تروریسم قرار گرفته‌اند، عبارتند از: سوریه، عراق، یمن، مصر، الجزایر و لیبی؛ در حالی که سایر کشورها مانند کویت، قطر، عمان و مراکش در پنج سال گذشته حمله تروریستی را ثبت نکرده‌اند.

با وجود کاهش 75 و 58 درصدی حملات و مرگ و میرها، افغانستان برای چهارمین سال متوالی بیشترین تأثیر را از تروریسم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *