گشت‌وگذاری در قلعه تاریخی حصن بیت المراح

قلعه‌ها در کشور عمان همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. یکی از کاربردهای اصلی قلعه‌ها، محافظت از منطقه در برابر دشمنان خارجی بود. طراحی خاص قلعه‌ها باعث شده  که همه ساله، گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا به عمان سفر کنند تا این بناها را از نزدیک ببینند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، قلعه حصن بیت المراح سومین بنای بزرگ در کشور عمان و یکی از اماکن تاریخی مشهور این کشور به شمار می‌رود. این قلعه در ولایت ینقل استان ظاهره واقع شده است. قلعه حصن بیت المراح در احاطه مزارع و خانه‌های بومی و بازارهای قدیمی ولایت ینقل است.

400 سال از زمان ساخت این قلعه می‌گذرد. زمان حکومت طایفه النبهانی بر این منطقه، سه خانه در داخل قلعه بنا شد: بیت البصره، بیت الشرقی و بیت العود. در هر گوشه از قلعه، یکی از این خانه‌ها بنا شده‌اند که مجموعاً باعث شکل‌گیری قلعه‌ای به نام حصن بیت المراح شده‌اند. در مجاورت این قلعه، اماکن تاریخی دیگری نیز قرار دارند که مردم ینقل روی آن‌ها بسیار متعصب‌اند.

مردم ینقل آداب و رسوم خاص خودشان را دارند؛ به عنوان مثال، مردم، صبح زود، در قالب سنت البرزا گرد هم می‌آیند و درمورد مسائل مهم ولایت و نحوه اداره امور به بحث می‌نشینند.

از داخل این قلعه دو افلج به نام‌های المحدیث و العین می‌گذرد تا در صورت بسته شدن قلعه هنگام جنگ‌های گذشته، اهالی داخل آن بتوانند از آب استفاده کنند. برج‌هایی در چهار گوشه‌ی حصن بیت المراح، منظره‌ای منحصربه‌فرد به آن داده‌اند.

قلعه حصن بیت المراح تنها یک دروازه ورودی دارد که به دروازه صباح مشهور است. این دروازه‌ی سنگین از چوب ساخته شده است و نقش‌های ستاره‌های آهنی و حلقه‌های گرد بر روی آن به چشم می‌خورد.

مسجد کوچکی هم داخل قلعه بنا شده است. دقیقاً کنار مسجد، کسانی که قصد وضو گرفتن دارند، می‌توانند از آب روان داخل افلج استفاده کنند. در کنار مسجد، بیت العود قرار داذد.

در ضلع جنوبی قلعه، خانه بزرگ دو طبقه‌ی بیت الشرق جا گرفته است. بیت المراح هم طراحی منحصربه‌فرد خودش را دارد و در قسمت شرقی قلعه جا گرفته است.

بیت البصره هم در ضلع شرقی قلعه قرار دارد که نماد بارزی از معماری اصیل عمانی در آن دوران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *