سرمایه‌گذاری در عمان؛ آنچه باید بدانید

علی‌رغم شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر رنسانس عمان در سال 1970، برنامه‌های فشرده سرمایه گذاری طی چهار دهه گذشته در این کشور، در کنار درآمدِ پایدار نفتی، زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور را توسعه داده‌اند.

به گزارش عمان چنس، ساختارها در کشور عمان به نحوی در نظر گرفته شده‌اند که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این کشور تسهیل شود. موقعیت جغرافیایی عمان، باعث شده است این کشور مشرف به آب‌های بین‌المللی و آزاد باشد و همین امر، زمینه ساز خلق مناطق و بنادر تجاری مختلفی شده است.
اقتصاد پایدار، زیرساخت‌های قوی و منابع انسانی کارآمد که سهولت سرمایه گذاری در عمان را تضمین می‌کنند، از دیگر ویژگی‌های برجسته اقتصادی این کشور محسوب می‌شوند.
مشوق‌هایی که دولت عمان برای سرمایه‌گذاری در این کشور در نظر گرفته است، به شرح زیر هستند:
– قیمت رقابتیِ خدمات
– معافیت مالیاتی به مدت پنج سال که تحت شرایط خاص می‌تواند طولانی‌تر باشد
– عدم اعمال مالیات بر درآمد
– اختیار عمل در انتقال سرمایه و سود و مبادله ارز با نرخ ثابت
– حق مالکیت کامل برای خارجی‌ها
– امکان انجام امور اداری در یک محل خاص و کمترین میزان کاغذبازی
– امکان افتتاح دفتر نمایندگی برای شرکت‌های خارجی در عمان
– شرکت‌های خارجی اجازه ثبت بیش از یک دسته نهاد حقوقی را برای شرکت‌شان دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های سهامی عام، تعاونی‌های عمومی بسته، شرکت‌های با مسئولیت محدود و شرکت‌های هلدینگ از جمله نهادهای حقوقی به شمار می‌روند.
در چارچوب تنوع اقتصادی مبتنی بر صادرات، هدف دولت عمان بهره‌برداری و صنعتی‌سازی منابع طبیعی خود است. به ویژه، تمرکز این کشور بر گاز طبیعی و افزایش ارزش افزوده به این منابع است. تلاش‌های مستمر دولت منجر به امضای قراردادهایی برای ایجاد چند پروژه بزرگ صنعتی با مشارکت سرمایه‌گذارهای خارجی مانند پروژه های پلی پروپیلن، اوره و آمونیاک، متانول و آلومینیوم، فولاد و آهن و پروژه‌های دیگر از جمله پروژه تولید کود در سور و قلهات شد.
فرصت‌های سرمایه گذاری در عمان
دولت با تأکید بر اهمیت تنوع اقتصادی و بزرگ‌نمایی موقعیت استراتژیک سلطان نشین، علاوه بر در نظر گرفتن منافع حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی، ایده ایجاد مناطق آزاد در نقاط مختلف عمان را نیز اتخاذ کرده است. این مناطق آزاد عبارتند از:
• منطقه آزاد صلاله
• بندر صلاله
• بندر صنعتی صحار
• منطقه آزاد صحار
• منطقه آزاد المزیونه
• منطقه آزاد مسندم
این مناطق با توجه به زیرساخت‌های تکمیل شده، گزینه‌های بسیار جذابی به شمار می‌روند. همچنین، در زمینه پروژه‌های خدمات زیربنایی، پروژه‌های آموزشی، نفت، گاز، سلامت، گردشگری و فناوری اطلاعات فرصت‌های متنوعی در کشور عمان وجود دارد.
یکی دیگر از اهداف اقتصادی دولت عمان، رهایی از درآمد نفتی و ارتباط گسترده با سراسر جهان است تا زمینه برای حضور در بازارهای مختلف مالی فراهم شود. اقدامات عمانی‌ها طی چند دهه اخیر به قدری درخشان بوده است که سازمان عمومی ترویج سرمایه گذاری و توسعه صادرات این کشور موفق به کسب جایزه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در سال 2012 شد.
در کنار فرصت‌های سرمایه‌گذاری، عمان یک کشور بسیار آرام است که فرهنگ اسلامی در آن غالب است. روابط شخصی در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و عمانی‌ها انتظار دارند شرکای تجاری‌شان با فرهنگ محلی سازگار باشند.
کلید موفقیت در اقتصاد عمان، نشان دادن انعطاف است. عمانی‌ها حاضرند برای خدمات با کیفیت هزینه کنند. به همین خاطر، صاحبان کسب و کار با باید با بازار هدف آشنا باشند و مشتریان بالقوه خودشان را بشناسند.
با اینکه عمان دومین کشور پرجمعیت در حاشیه خلیج فارس است، اما به اندازه کشورهای امارات متحده عربی، قطر یا عربستان، پر زرق و برق نیست. هر چند، همه ساله مهاجران زیادی از کشورهای مختلف راهی عمان می‌شوند.
با نگاهی به آینده متوجه خواهیم شد که اتکای بیش از حد به هیدروکربن‌ها چالش اصلی عمان است. صادرات نفت همچنان بیش از 30 درصد از تولید ناخالص داخلی، 60 درصد از صادرات و بیش از 75 درصد درآمد دولت را تشکیل می‌دهد و اقتصاد را در برابر نوسانات قیمت و تقاضای جهانی آسیب پذیر می‌کند. هر چند، اصلاحات عمده اقتصادی دولت عمان ادامه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *