چهار برنامه دولت عمان برای افزایش تولید داخلی

روز دوشنبه، سازمان سرمایه‌گذاری عمان، چهار برنامه برای افزایش تولید داخل در قالب پروژه «کیمام» معرفی کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، این برنامه ها پیرو دستورات سلطان هیثم برای افزایش کالاهای بومی و تلاش برای توانمندسازی بخش خصوصی در راستای اولویت‌های چشم انداز عمان 2040 تدوین شدند.

در معرفی این برنامه‌ها، عبدالسلام المرشیدی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری عمان و جمعی از مقامات دولتی و رؤسای بخش خصوصی حضور داشتند.

ناصر الحارتی، معاون رئیس جمهور در سازمان سرمایه‌گذاری عمان در مصاحبه‌ای گفت: «ما متعهد به توانمندسازی بخش خصوصی، غنی سازی محتوای محلی، و توسعه و تشویق کسب و کارهای متوسط و کوچک هستیم. به همین منظور، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان سرمایه‌گذاری عمان معطوف به نوآوری، تحقیق، سرمایه‌گذاری اجتماعی و کلیه امور مربوط به افزایش توان داخلی است.»

بر پایه اعلام المتصم بن سعید السریری، مدیر افزایش ظرفیت توان داخل در سازمان سرمایه گذاری عمان، این چهار برنامه شامل فهرست اجباری، توسعه فروش، دسته‌بندی محصولات و خدمات و تحقیق، توسعه و نوآوری هستند.

برنامه فهرست اجباری

این برنامه شامل خدمات و محصولاتی است که شرکت‌های زیرمجموعه سازمان را ملزم به خرید از شرکت‌های داخلی می‌کند. در حال حاضر، 76 محصول و 25 سرویس در این فهرست قرار گرفته‌اند. با این برنامه، اولویت‌ها مشخص می‌شوند و به جای واردات، حمایت از تولید داخل در دستور کار قرار می‌گیرد.

برنامه توسعه فروش

هدف این برنامه تقویت و توسعه قابلیت‌های شرکت‌های بومی است. از این طریق، شرکت‌های زیر مجموعه سازمان مؤظف هستند با کسب و کارهای مختلف در تعامل باشند. انتظار می‌رود این برنامه عملکرد تامین کنندگان را در بازار محلی بهبود بخشد، نوآوری را تشویق کند و رقابت پذیری آنها را افزایش و همچنین توانایی‌های نیروی کار عمان را ارتقا دهد.

دسته‌بندی محصولات و خدمات

هدف این برنامه تخصیص درصد مشخصی از سهم بازار به کسب و کارهای بومی است. انتظار می‌رود این برنامه، که شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های محلی را هدف قرار می‌دهد، به توسعه قابلیت‌های این شرکت‌ها، ایجاد بازار محلی رقابتی و پایدار برای کالاها و خدمات کمک کند.

تحقیق، توسعه و نوآوری

برنامه چهارم با هدف ارتقای اکوسیستم تحقیق، توسعه و نوآوری در شرکت‌های زیر مجموعه سازمان صورت می‌پذیرد. تأکید خاصی بر حوزه‌های اقتصاد دایره‌ای، تحول دیجیتال، غذا، هوش مصنوعی، کاهش تولید کربن و انرژی است. با این برنامه، کارایی‌ها افزایش می‌یابد و خدمات و پروژه‌های تحقیقاتی استراتژیک جدیدی در دستور کار قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *