احتمال سفر پادشاه عمان به ایران در آینده ای نزدیک

بسیاری از تحلیلگران ورود ارتش ایران به موضوع شورش ظفار در عمان را سرآغازی برای پیوند دوستی پایدار ایران با عمان می دانند.

به گزارش عمان چنس، از زمانی که نیروهای چپ گرای کمونیست با حمایت اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین جبهه آزادی بخش ظفار را با هدف سرنگونی سلطان قابوس پادشاه وقت عمان تشکیل دادند، تا زمانی که پادشاه وقت ایران برای جلوگیری از نفوذ شوروی و گسترش کمونیسم اقدام به اعزام نیروهای ارتش برای کمک به سلطان نشین عمان کرد، روابط این دو کشور رو به بهبودی رفت و این روابط حسنه همچنان برقرار است.

سیاست این سلطان نشین کوچک از زمان پادشاهی سلطان قابوس تا امروز، سیاستی متوازن مبتنی بر خرد و حکمت با هدف تنش زدایی،همسایه داری در منطقه و ثبات جهانی بوده است.

روز گذشته علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر امور خارجه، از سفر قریب الوقوع سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان به ایران برای میانجیگری ایران و آمریکا در موضوع هسته ای خبر داد و گفت: امیرعبدالهیان درباره مذاکرات هسته‌ای به این کمیسیون گفته است: مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده اند.

به گزارش عمان چنس سال کذشته در همین روزها بود که بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان در سفر خود به تهران عنوان کرده بود: دو کشور روابط خوب و تاریخی دارند و هر دو تلاش می کنند که این روابط رشد پیدا کند. امیدواریم که سفر آقای رئیسی در آینده نزدیک به عمان انجام شود تا مرحله جدیدی از روابط و همکاری دو جانبه بین تهران و مسقط را شاهد باشیم.

وزیر خارجه عمان همچنین به اهمیت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در سطح دولتی و خصوصی اشاره کرده و با تاکید بر اینکه زمینه‌های متنوع همکاری بین دو کشور زیاد است، از اهمیت همکاری های کشورهای منطقه برای تحقق صلح و ثبات و اعتمادسازی در منطقه سخن گفته بود.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان از زمان تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد سه دوره رکود اولیه، بازسازی و دوره تحکیم و توسعه بوده است. دوره رکود با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغازشد و در سال ۱۳۶۴ شمسی و همزمان با تصدی ریاست شورای همکاری خلیج‌ فارس از سوی عمان، سلطان قابوس در نطق افتتاحیه اجلاس در مسقط، از موضع عراق در جنگ تحمیلی حمایت نکرد. عمان از این تاریخ به بعد نقش بی‌طرفی و میانجی میان عراق و ایران را بر عهده گرفت.

از نیمه دوم دهه ۱۳۶۰ شمسی بود که روابط دیپلماتیک میان ایران و عمان تقویت شد و پس از آتش بس میان ایران و عراق روابط ایران و عمان به سطح سفیر ارتقا یافت. پس از این رویداد، سلطنت عمان همواره تلاش کرد تا نقش و جایگاه خود را در سیاست‌های منطقه‌ای ایران حفظ نماید. دو کشور تصمیم گرفتند با ایجاد کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی به ریاست معاونان سیاسی وزارت امورخارجه، تنظیم و تعیین خطوط کلی برنامه‌های روابط را به عهده بگیرند. این کمیته تاکنون به طور دوره‌ای در تهران و مسقط تشکیل جلسه داده است.

پادشاهی عمان جایگاه و نقش منطقه‌ای ایران را عامل توازن و تعادل در منطقه تعبیر کرده و در توسعه روابط خود با ایران پایدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *