گشت و گذاری در روستای دیدنی الخوض

باور عموم گردشگران بر این است که روستای الخوض در ولایت السیب عمدتاً به خاطر برکت آب فراوان به شهرت رسیده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، در کنار این موضوع، طبیعت بکر در وادی این روستا هر گردشگری را در زمان تعطیلات می‌تواند جذب خود ‌کند. روستای الخوض از مسیر آبی سمائل و فنجا تغذیه می‌شود. به همین خاطر است که سدی با ظرفیت 11 میلیون متر مکعب در سال 1985 در این منطقه احداث شد. ساخت این سد باعث شد جلوی سیل‌های عظیمی گرفته شود و مردم روستا از کمند سیل در امان باشند. از طرفی، سد الخوض بسیاری از زمین‌های کشاورزی منظقه را تغذیه می‌کند.

پروژه دیگری که در روستای الخوض طرح ریزی شد، به کاشت گیاهان و درختان کمیاب بومی در وسعتی با 425 هکتار مربوط می‌شود.

اکثر اهالی روستا به کشاورزی، گله‌داری و شترداری مشغول هستند و از حضور گردشگران در منطقه هم استقبال می‌کنند.

دسترسی عالی به فضای باز، کیلومترها مسیر مناسب برای پیاده روی، مناظر بکر بی‌پایان، آفتاب زمستانی ملایم باعث شده‌اند وادی الخوض تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد در عمان شود.

پس از فروکش کردن بحران کووید-19، گردشگران خودشان را مهیای پیاده‌روی و کوهنوردی می‌‌کنند.

جاذبه‌های الخوض

در این روستای کوچک، انواع جاذبه‌های طبیعی اعم از درختان و زمین‌های سرسبز، کوهستان‌های جذاب، دره‌های مناسب طبیعت‌گردی و همچنین انواع آثار باستانی ارزشمند اعم از برج، قلعه و مقبره به چشم می‌خورند.

قلعه الخوض در کرانه شرقی دره قرار دارد که نمادی از اصالت مردمان این منطقه را به رخ می‌کشد. در نزدیکی قلعه باستانی، منطقه‌ی تاریخی دیگری به نام بیت‌العود با قدمت 200 ساله بنا شده است. در کمال شگفتی، محققان عمانی، فرانسوی و هلندی اخیراً بقایای دایناسورهای هادروسور در این منطقه کشف کرده‌اند. طبق مطالعات قبلی، این گونه از دایناسورها فقط در نیمکره شمالی کره زمین زیست می‌کرده‌اند. زندگی دایناسورها در 70 میلیون سال پیش حکایت از قدمت طبیعت بکر و پر آبی منطقه الخوض دارد. تمام شواهد و مطالعات حاکی از آن هستند که منطقه الخوض در گذشته یک سکونتگاه باستانی هم بوده است.

چندین محل مناسب برای پیاده روی در عمان واقع شده است که برای همگان در دسترس است. همچنین، اگر دنبال مسیرهای صعب‌العبور و چالش‌برانگیز برای کوهنوردی هستید، باز هم عمان در ردیف اول قرار می‌گیرد.

این گزارش می افزاید: برای رسیدن به این وادی باید وارد روستای الخوض شوید. گردشگرانی که تناسب اندام مطلوبی دارند، معمولاً از این وادی دیدن می‌کنند، چون مسیرهای دشواری برای رسیدن به وادی باید طی شوند. وقتی خودروی خودتان را پارک کردید، فقط اندکی باید پیاده روی انجام دهید تا در مسیر وادی قرار بگیرید. تابلوهای راهنما در سراسر مسیر به چشم می‌خورد. کل مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی حدود 6 کیلومتر است.

طلوع خورشید: بهتر است خودتان را صبح زود به وادی الخوض برسانید، چون طلوع خورشید از پسِ رشته‌های کوه‌های کم ارتفاع، منظره‌ای خیره‌کننده دارد. قدم زدن در مسیر صخره‌ای در زمان طلوع خورشید بسیار دلنشین است.

نکته هیجان انگیز ماجرا اینجاست که باید برای رسیدن به دره‌ای که وادی در آن واقع شده است، از یک نردبان 30 فوتی بالا بروید. هر چند، اگر اندکی در کوهنوردی حرفه‌ای باشید، بدون نردبان هم می‌توانید بالا بروید.

در طی مسیر برای رسیدن به وادی، با مناظر مختلفی روبه‌رو خواهید شد. به عنوان مثال، چوپانانی را مشاهده خواهید کرد که همان اول صبح، مشغول هدایت کردن گله‌هایشان هستند.

در طول مسیر، می‌توانید صبحانه‌تان را میل کنید و از مشاهده طبیعت اطراف‌تان لذت ببرید. هر قدر که به ظهر و عصر نزدیک‌تر می‌شوید، حسی در درون‌تان شما را تشویق می‌کند تا یک نوشیدنی برای خودتان درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *