گفت‌وگو با هنرمند و کارآفرین عمانی

سعید سلیم نصار الوردی از ولایت بهلاء با الهام از طبیعت و به قصد حفظ فرهنگ و میراث عمان، از چوب درختان نخل، مبلمان زیبا و همچنین خانه‌ها و سالن‌هایی با معماری کهن می‌سازد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، این هنرمند با طناب‌، رول پلاک‌های چوبی و چوب درخت خرما، شگفت‌انگیزترین صنایع دستی را خلق می‌کند که نه تنها به‌عنوان مبلمان و تزئینات منزل می‌توان استفاده کرد، بلکه استفاده‌های کاربردی هم دارند.

بنا بر این گزارش، تاریخ عمان با صنایع دستی گره خورده و الوردی از خانه‌های قدیمی عمانی برای این سبک از صنایع دستی الهام گرفته است. تلفیق مدرنیته و اصول سنتی یکی از ویژگی‌های برجسته کار الوردی است.

پروژه الدروازه این هنرمند عمانی یکی از نمونه‌های موفقیت آمیز الهام از میراث غنی عمان است. در عمان باستان از چوب درخت خرما برای ساخت خانه و قایق استفاده می‌شد.

وی در مصاحبه‌‌ای با مسقط دیلی گفت: «در سال 2016، ما یک کارخانه با مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع در ولایت برکاء افتتاح کردیم. پس از موفقیت‌های پی در پی، تصمیم گرفتیم شعب مختلفی در ولایت‌های بهلاء، نزوا، الحمراء، شناص، صحار و الکامل و الوافی گرفتیم. در کارخانه‌های ما انواعی از صندلی‌ها، مبلمان، چترها و اتاقک‌ها ساخته می‌شوند. در ساخت این صنایع دستی از چوب درخت خرما استفاده می‌شود، چون استحکام و طول عمر بالایی دارد.»

تاکنون، الوردی در جشنواره‌های متعددی مثل جشنواره مسقط و جشنواره خرما شرکت کرده است تا هنرمندی‌های خود و شاگردانش را در معرض نمایش بگذارد.

وی در ادامه افزود: «من به کشورهای زیادی مثل چین، هند، مالزی، اندونزی، تایلند و پاکستان سفر کرده‌ام تا تجربه کسب کنم و بتوانم محصولاتم را تبلیغ کنم.»

الوردی درمورد چالش‌هایش گفت: «طوفان شاهین و کووید-19 چالش‌های بزرگی برای من بودند و باعث شدند در جمع‌آوری چوب درخت خرما دچار مشکل شوم. در هر صورت، صبوری به خرج دادم و توانستم به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کنم.»

وی درمورد اهدافش گفت: «هدف اصلی من این است که سنت‌های اصیل عمانی را حفظ و در مرحله بعدی بتوانم محصولات کارخانه‌هایم را به کشورهای دیگر صادر کنم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای برای کارآفرینان و هنرمندان دارد، گفت: «دنبال علایق‌تان باشید. نوآوری به خرج دهید و سعی کنید تا آنجا که می‌توانید از ایده‌ها و پروژه‌های دیگران کپی برداری نکنید.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *