آشنایی با الحبیسه؛ روش سنتی عمانی‌ها برای ذخیره آب باران

یکی از روش‌هایی که عمانی‌ها برای ذخیره آب در دره‌ها و مناطق کوهستانی استفاده می‌کردند، «الحبیسه» نام دارد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، این روش سنتی هنوز برای ذخیره آب وادی در ولایات مختلف عمان استفاده می‌شود. در این روش، آب باران در حوضچه‌هایی که از سنگ و گل ساخته شده‌اند، جمع آوری و به اشکال هندسی مختلف طراحی می‌شوند.

کانال آبی به نام «الفلج» از این الحبیسه جاری می‌شود و یکی از محبوب‌ترین کانال‌های آبیاری سنتی در عمان محسوب می‌شود. پس از پر شدن حوضچه‌ها، آب شروع به جاری شدن در این کانال‌ها می کند تا برای فواصل طولانی از بین گیاهان عبور کند.

یکی از متخصصین این حوزه در گفت‌وگو با عمان آبزرور افزود: «ما هنوز برای آبیاری محصولات خود به باران های فصلی وابسته هستیم. الحبیسه یک سد مینیاتوری است تا از آن برای آبیای محصولات کشاورزی استفاده شود. ما مشتاق هستیم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.»

نقش «الحبیسه» تنها محدود به آبیاری محصولات کشاورزی نیست، بلکه این حوضچه‌های سنتی به تأمین آب برای حیوانات، پرندگان و زنبورها نیز کمک شایانی می‌کنند.

باران‌ها منبعی ضروری برای حفظ زندگی ما هستند. در سال‌های اخیر، بارندگی افزایش یافته است و امروز ما همان روشی را دنبال می‌کنیم که از نسل قدیم خود به ارث برده‌ایم. طبق گزارش‌های مؤثق، بومیان عمانی هنوز هم از این روش استفاده می‌کنند.

امروزه، الحبیسه تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری عمان شده است و آن دسته از گردشگرانی که علاقه‌مند به طبیعت گردی هستند، به دل کوهستان می‌زنند تا این حوضچه‌ها را از دور مشاهده کنند.

در کنار الحبیسه‌ها معمولاً حیوانات وحشی و پرندگان کمیابی نیز زندگی می‌کنند. به همین دلیل، از گردشگران تقاضا می‌شود در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *