عرضه اولیه شرکت خدمات انرژی ابراج در بورس و اوراق بهادار مسقط

عرضه اولیه شرکت خدمات انرژی ابراج، یک شرکت وابسته به شرکت نفت عمان در ابتدای ماه فوریه در بورس و اوراق بهادار مسقط انجام خواهد شد.

به گزارس عمان چنس، شرکت نفت عمان (فروشنده‌ی سهام) در نظر دارد تا 49 درصد از سرمایه سهام ابراج را در عرضه اولیه به فروش برساند. پس از عرضه اولیه، 51 درصد از سهام شرکت ابراج در اختیار نفت عمان خواهد بود.

عرضه ابراج در بورس اوراق بهادار مسقط، امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به یکی از ارائه‌دهندگان پیشرو خدمات میدان نفت و گاز خشکی عمان را با خدمات گسترده‌ای از جمله خدمات حفاری، تکنیک‌های تهاجمی روی چاه نفت و خدمات چاه فراهم می‌کند.

خرید عرضه اولیه برای سرمایه گذاران واجد شرایط در عمان و سرمایه گذاران بین المللی واجد شرایط خارج از ایالات متحده (سرمایه گذاران فاز اول) و برای سرمایه گذاران خرد در عمان (سرمایه گذاران فاز دوم) امکان‌پذیر خواهد بود.

بر پایه این گزارش، انتظار می‌رود پس از تأیید مسئولان بازار سرمایه، فرآیند عرضه اولیه آغاز شود. شرکت ابراج طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتظار می‌رود.انجام معاملات بر روی سهام شرکت ابراج از مارس 2023 به بعد میسر باشد.»

گزارش عمان چنس می افزاید: ایاد البلوشی، رئیس هیئت مدیره ابراج گفت: «ابراج از طریق تعهد خود به نوآوری‌های تکنولوژیکی و خدمات با کیفیت، جایگاه خود را به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات حفاری و خدمات چاه‌های نفتی در عمان به دست آورده است. ما مطمئن هستیم که ابراج اکنون موقعیت خوبی برای ورود به فاز بعدی رشد خود به عنوان یک شرکت سهامی عام در بورس و اوراق بهادار مسقط دارد و مشتاقانه منتظر استقبال از سهامداران جدید هستیم.»

سیف الحمامی، مدیر عامل شرکت ابراج نیز گفت: «ما در طول چرخه‌های اقتصادی مختلف، انعطاف زیادی از خود نشان داده‌ایم. عملکرد مالی شرکت ابراج وابسته به رشد و نوآوری‌های مداوم در زمینه خدمات حفاری و خدمات وابسته به چاه‌های نفت بوده است. هدف ما این است که در بلند مدت، تبدیل به شرکتی بانفوذ در کشور عمان با مشتریانی از اقصی نقاط دنیا شویم.»

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌ خود افزود: «سرمایه‌گذاران با خرید سهام ابراج، قادر خواهند بود از یکی از جوان‌ترین و سرزنده‌ترین ناوگان‌های حفاری در کشور سود ببرند. بر این باور هستیم که شرکت ابراج در حال توسعه است، چون زمینه برای انجام فعالیت در چهار کشور دیگر برای ما فراهم شده است و مشتاقانه، منتظر آغاز فاز همکاری‌های بین‌المللی هستیم.»

بر اساس اعلام شرکت یاد شده، عرضه اولیه ابراج به روش مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار مسقط و طی دو مرحله انجام خواهد شد. در فاز اول، 85 درصد از کل سهام عرضه اولیه در اختیار سرمایه‌گذاران عمانی و بین‌المللی قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، طی فاز دوم، 15 درصد از عرضه اولیه برای سرمایه‌گذاران حقیقی و خرده‌فروش در دسترس خواهد بود.

اگر از این 85 درصد که برای فاز نخست تدارک دیده شده است، سهامی باقی بماند، می‌توان انتظار داشت که درصد اختصاص داده شده برای فاز دوم به 35 برسد.

نقاط قوت شرکت ابراج

شرکت خدمات انرژی ابراج یکی از پیمانکاران پیشرو در حوزه حفاری در کشور عمان است. ابراج 29 درصد از بازار حفاری را در اختیار دارد. 25 دکل حفاری و 5 چاه نفتی در اختیار شرکت ابراج است.

شرکت خدمات انرژی ابراج یکی از اولین پیمانکاران در به کار بردن پدیده شکست هیدرولیکی برای توسعه میادین نفتی و گازی غیر متعارف در کشور عمان بود.

از نظر درآمدی هم شرکت ابراج در وضعیت مطلوبی دارد و تا 31 دسامبر، 125 میلیون یورو از قراردادها برای این شرکت  به دست آمد.

بنا بر گزارش عمان چنس، شرکت خدمات انرژی ابراج با شرکت‌های نفتی مشهوری مثل اکسیدنتال پترولیوم پی دی او، شل و شرکت نفت عمان همکاری‌های مؤثر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *