آشنایی با شهر هوشمند «مدینه العرفان» در کشور عمان

شهر هوشمند «مدینه العرفان» که طرحی برای رسیدن به مسقط بدون تولید کربن است، تا 40 سال آینده به طور کامل احداث خواهد شد. این منقطه 624 هکتاری، نمادی از مدل توسعه پایدار شهری در کشور عمان خواهد بود.

به گزارش عمان چنس،شرکت عمانی «عمران» در همکاری با مؤسسات آمریکایی مسئولیت احداث این ابر پروژه را به عهده دارد. اهداف اصلی از ساخت شهر هوشمند العرفان، رشد شهری پایدار مطابق با رهنمودهای سازمان ملل، توافقنامه پاریس و استانداردهای تولید حداقلی کربن موسوم به PAS2080 است.

دو رکن اصلی این برنامه، پایداری و ساخت و سازهای وسیع است.

بر پایه این گزارش، مدت‌ها است که کشور عمان رویای تبدیل شدن به الگویی برای یک کاتالیزور برتر در منطقه است.اقتصاد، حمل و نقل عمومی، مصرف مسئولانه‌ی منابع و حفاظت از محیط زیست، جزء نگرانی‌های اصلی مسئولان کشور عمان است.

این ابر پروژه همچنین بر رعایت اصول اجتماعی، ادغام سنت و مدرنیته، ساخت محله‌های متراکم با کاربری مختلط و حتی ایجاد تمدنی نوین متمرکز است.

طرحی برای توسعه پایدار

کانال‌هایی از آب‌های جاری مثل رودخانه و سرزمین‌های خشک مثل وادی در توپوگرافی این شهر هوشمند تدارک دیده شده‌اند؛ به طوریکه مرکز شهر به راحتی به دیگر نقاط شهر متصل می‌شود. در این پروژه، از نظرات ذی‌نفعان و مردم عادی استفاده شده است تا حساسیت‌های فرهنگی و بومی هم حفظ شوند.

ایجاد محیطی با آرامش

طراحی خیابان‌ها، انبوه‌سازی‌ها و شکل ساختمان‌ها در این پروژه‌ی عظیم به نحوی خواهد بود که امکان شهرسازی در مدار پیاده‌راه برقرار شود و عملکرد ساختمان‌ها از نظر مصرف و حتی تولید انرژی در سطح مطلوب باشد. مفاهیم طراحی توسط تکنیک‌های تحلیل پیشرفته از جمله شبیه‌سازی باد، مطالعات انرژی خورشیدی، تحلیل آسایش حرارتی و تحلیل شبکه آسایش حرارتی پشتیبانی می‌شوند.

منظره بیرونی

چشم‌انداز شهر العرفان بر یکپارچه‌سازی مناظر و امکانات رفاهی، حفظ جریان‌های تاریخی و زیست محیطی، کاشت درختان نخل و حتی حمایت از تولید غذاهای عمانی متمرکز است. پارک مرکزی وادی که حدود 25 کیلومتر مساحت دارد، هم از نظر مادی بسیار ارزشمند و هم قابی فراموش نشدنی در تاریخ عمان ایجاد خواهد کرد.

ساختار ادارات

مجموعه‌ای جامع از طرح‌ها، کدهای طراحی، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای بازنگری برای اطمینان از موفقیت بلندمدت پروژه ایجاد شده‌اند و مدل جدیدی برای اداره کردن ساختارهای دولتی و حاکمیت بر اساس مدل‌های موفق بین المللی ارائه شده است.

مصرف مسئولانه

این گزارش می افزاید: مصرف انرژی در عمان در دهه گذشته به دلیل گسترش رشد صنعتی و شهری دو برابر شده است. استفاده از آب همچنین فشار قابل توجهی را بر منطقه‌ای وارد می‌کند که در حال حاضر تحت تنش آبی قرار دارد. مسئولان پروژه العرفان در همکاری نزدیک با ارائه‌دهندگان خدمات برق در عمان هستند. از سوی دیگر، زیرساخت‌های نوآورانه برای تولید انرژی مثل فیبرهای نوری نیز در دستور کار قرار دارند. استفاده مجدد از آب تصفیه‌شده برای آبیاری در بخش کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل منابع تجدیدناپذیر در دستور کار قرار دارند. با توجه به اقدامات و طراحی‌هایی که صورت گرفته‌اند، مصرف انرژی و آب برای شهری به وسعت العرفان به نصف خواهد رسید.

حمل و نقل عمومی

در کنار این موضوع که شهر العرفان بر ایجاد فضاهایی برای پیاده‌روی شهروندان تمرکز دارد، حمل و نقل عمومی و ایاب و ذهاب شهروندان هم به همان اندازه حائز اهمیت هستند. هر چند، ایجاد خیابان‌هایی با پیاده‌روهای وسیع، محله‌های متراکم و بلوک‌های شهری با کاربری مختلط، پیاده‌روی شهروندان را تسهیل می‌کنند. از سوی دیگر، زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی هم فراهم شده است و بدین ترتیب، وابستگی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی هم به نصف کاهش می‌یابد.

طراحی مناسب

ترکیب معماری سنتی و اصول مدرن باعث حفظ شرایط مطلوب آب و هوایی می‌شود. این ابر پروژه بر نصب پنجره‌های مستحکم، ایجاد سایبان، کرنیس، طاق، آب نما، انواع درختان و آلاچیق‌ها متمرکز است تا تقاضا برای دستگاه‌های سرمایش مکانیکی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. طراحی مردم‌پسند و دقیق می‌تواند تضمین‌کننده تاریخ معاصر عمان باشد و میراثی ارزشمند برای آیندگان به جا بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *