برنامه های عمان در تدوین چارچوب مالیات بر درآمد شخصی

اقتصادی – عمان چنس: مجلس شورای عمان اخیراً پیش‌نویس قانون مالیات بر درآمد Personal Income Tax (PIT) را برای بررسی بیشتر به شورای دولتی ارسال کرد. این اقدام گامی حیاتی در نهایی کردن روند قانون‌گذاری برای معرفی مالیات بر درآمد در عمان است که با هدف افراد با درآمد بالا انجام می‌شود.

جزئیات سیستم مالیاتی پیشنهادی جدید عمان

ایده‌ی وضع مالیات بر درآمد در عمان چندین سال است که در حال بررسی است. پیش‌نویس اولیه این قانون در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و چارچوبی را برای اخذ مالیات از افراد با درآمد بالا پیشنهاد کرد.

طبق پیش‌نویس سال ۲۰۲۲، نرخ مالیات بین ۵ تا ۹ درصد پیشنهاد شده است.

این مالیات به ساکنان و غیرساکنان به روش‌های مختلف اعمال می‌شود:

  • اتباع خارجی: مشمول مالیات بر درآمد حاصل از عمان، بالاتر از آستانه ۱۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا.
  • شهروندان عمانی: مشمول مالیات بر هر گونه درآمد خالصی که از ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا فراتر رود.

این ساختار مالیات تصاعدی با اهداف اقتصادی گسترده‌تر عمان، همانطور که در برنامه مالی میان مدت (۲۰۲۴-۲۰۲۰) آن‌ها ذکر شده است، مطابقت دارد. این برنامه شامل تنوع بخشیدن به منابع درآمدی فراتر از نفت و گاز است.

چارچوب مالیاتی فعلی در عمان

نظام مالیاتی موجود در عمان عمدتاً بر درآمد شرکت‌ها و برخی پرداخت‌هایی که به افراد غیرمقیم انجام می‌شود، متمرکز است.

این قانون که بر اساس قانون مالیات بر درآمد شماره ۲۸/۲۰۱۰، مصوب اول ژانویه ۲۰۱۰ و متعاقباً اصلاح شده، اعمال می‌شود، در حال حاضر مالیاتی بر درآمد شخصی افراد وضع نمی‌کند.

عناصر کلیدی سیستم مالیاتی موجود عبارتند از:

  • مالیات بر درآمد مشاغل: بر واحدهای تجاری فعال در عمان قابل اجرا است.
  • مالیات بر مقطوع: مالیات ۱۰ درصدی بر وجوه پرداختی خاص به غیرساکنان، که به صورت ناخالص قابل اجرا است، مگر اینکه به تأسیسات دائمی در عمان مرتبط باشد.

پیشرفت پیش‌نویس قانون مالیات بر درآمد، نشانه‌ای از ادامه‌ی تلاش‌های این کشور برای متنوع‌سازی سیاست‌های اقتصادی آن است.

از زمان گنجاندن این موضوع در برنامه مالی میان مدت، معرفی مالیات بر درآمد به عنوان عنصری کلیدی برای دستیابی به پایداری مالی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تلقی شده است.

تصمیم شورای مجلس برای ارسال پیش‌نویس به شورای دولتی، نشان دهنده‌ی حرکت قانون‌گذاری به سمت اجرای این مالیات است. در صورت تصویب، این مالیات جدید می‌تواند هم بر مهاجرین با درآمد بالا و هم بر شهروندان ثروتمند عمانی تأثیر قابل توجهی بگذارد و همچنین برای اولین بار در منطقه‌ی شورای همکاری خلیج فارس که به خاطر معافیت مالیات بر درآمد شناخته شده است، به کار رود.

بحث‌های قانون‌گذاری

جلسه شورای مجلس همچنین به موضوعات اقتصادی و اجتماعی دیگر از جمله ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای، تأسیس بازار عمده فروشی در صحار و بازیافت مالیات بر ارزش افزوده برای اولین ملک مسکونی برای ارائه تسهیلات مالی از طریق تعدیلات مالیات بر ارزش افزوده برای خانه‌داران جدید، پرداخت.

 

 

منبع: کانسکت به نقل از خبرگزاری عمان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *