نقش برجسته مناطق ویژه اقتصادی در عمان

سازمان عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان از طریق زیرساخت‌های توسعه یافته که امکان ایجاد پروژه های صنعتی مختلف را فراهم می کند، رشد صنایع عمانی را در مناطق وابسته به خود را تقویت خواهد کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، علاوه بر این، مناطق آزاد اقتصادی مجموعه‌ای از مشوق‌ها و تسهیلات را فراهم می‌کنند که به حمایت از ارزش پول داخلی، اقتصاد ملی و افزایش حجم صادرات عمان به بازارهای جهانی کمک می‌کنند.

در این راستا، دکتر سعید بن خلیفه القرینی، مدیر کل توسعه سرمایه گذاری در سازمان عمومی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان، بر اهمیت دستورالعمل های شورای وزیران برای ارتقای صنایع عمان و تدوین سیاست ملی با هدف کاهش واردات، افزایش صادرات و افزایش ارزش پول داخلی تاکید کرد.

القرینی توضیح داد که صنایع در مناطق آزاد نقش پیشگامی در معرفی محصول ملی در زنجیره تامین صنایع بزرگ و تحول آفرین و تلاش برای تسهیل معرفی یک سیستم خدماتی برای مشارکت کسب وکارهای کوچک و متوسط و خدمات لجستیکی حامی پروژه‌های خارجی داشته‌اند. چنین سیستمی همچنین در خدمت کسب مهارت‌ها و دانش مربوطه، به‌ویژه در انقلاب رو به رشد فناوری به سمت استفاده از هوش مصنوعیدر صنعت، و همچنین ایجاد نیروی کار ماهر ملی برای ارائه خدمات بسیاری برای این پروژه‌ها است.

با توجه به مناطقی که صنایع در آن متمرکز هستند، القرینی اشاره کرد که شهرهای صنعتی در سراسر کشور عمان میزبان تعدادی از صنایع ملی هستند که بازارهای محلی و شورای همکاری خلیج فارس را هدف قرار می‌دهند. مناطق ویژه و آزاد اقتصادی به ارتباط با بازارهای جهانی و تقویت تراز تجاری کشور کمک می‌کنند.

دکتر سعید القرینی در مورد نقش مهم کسب و کارهای متوسط و کوچک گفت: «شهرهای صنعتی و رشد اقتصادی آنها در استان ها به توانمندسازی این دسته از کسب و کارها کمک شایانی می‌کنند، چون می‌توانند فرصت‌های شغلی جدید خلق و افراد بیشتری را در فرآیند رشد اقتصادی عمان درگیر کنند.»

به علاوه، استانداری‌های سراسر عمان در تلاش هستند تا از طریق راه اندازی صنایع مختلف و فعالیت‌های اقتصادی به تنوع اقتصادی دست یابند. از طرفی، ادغام مناطق تجاری مختلف در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال، بندر صحار، منطقه آزاد صحار و شهر صنعتی صحار به طور ویژه‌ای در رشد تجاری و اقتصادی در استان باطنه شمالی نقش ایفا کرده‌اند. به طور کلی، این سه منطقه بیش از 11.7 میلیارد ریال عمان عمان در بخش تولیدی و پتروشیمی فعالیت داشته‌اند.

از سوی دیگر، استان وسطی در منطقه اقتصادی ویژه الدق حجم سرمایه‌گذاری 3.6 میلیاردی را به ثبت رسانده است. صنایع، به ویژه صنایع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر که تقاضای زیادی از سوی تعدادی از شرکت‌های بین المللی برای بومی سازی پروژه‌های انرژی پاک در این استان دریافت کرده‌اند. بر این اساس، مساحتی به وسعت 250 کیلومتر مربع برای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یافته است و دو پروژه تخصصی در زمینه تولید هیدروژن سبز در حال آماده‌سازی و بهره‌برداری هستند. به گفته مقام‌های مسئول، شرکت‌هایی از قبیل شرکت لوله سازی دقم و کاروا موتورز اعلام آمادگی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *