پروژه توسعه بندر «دبا» در سه ماهه اول سال آینده افتتاح می‎‌شود

اقتصادی – عمان چنس: پروژه توسعه بندر ماهیگیری «دبا» در استان مسندم عمان، یکی از مهمترین پروژه‎‌های توسعه‎‌ای وزارت منابع کشاورزی، شیلات و آب برای دستیابی به تنوع اقتصادی و ایجاد فضای جذاب جهت سرمایه‌‎گذاری و بهره‌‎برداری از منابع دریایی به شمار می‎‌رود و قرار است در فصل اول سال ۲۰۲۵ افتتاح شود.

احمد بن علی الشحی، رئیس بندر ماهیگیری «دبا»، تأیید کرد که کار ساخت و ساز این پروژه با سرعت خوبی در حال پیشرفت است. ۷۵ درصد آن تکمیل شده است و انتظار می‌‎رود کارهای بخش دریایی آن طی دو ماه آینده تکمیل شود.

او در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عمان با بیان اینکه در حال حاضر قسمت پهلوگیری قایق‌ها تکمیل شده است و ساحل اصلی هم در روزهای آینده تکمیل خواهد شد، اعلام کرد: انتظار می‌‎رود این پروژه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به طور کامل افتتاح شود.

او توضیح داد که تمامی پیاده‌‎روهای بتنی تکمیل شده است و تجهیز پیاده‌‎روهای عمومی به خدمات با کیفیت بالا از جمله خدمات برق و آب هم به زودی تکمیل می‎شود. این بندر در حال حاضر با تمامی بخش‌‎ها سروکار دارد و کشتی‌‎های باری را به و از چندین کشور همسایه دریافت کرده است.

این پروژه دارای ۴ بخش اساسی شامل ماهی‌گیری، گردشگری، حمل و نقل دریایی، و خدمات بازرگانی و امنیت دریایی است و هزینه اجرای آن بالغ بر ۴۰ میلیون ریال عمانی بوده است.

این پروژه همچنین دو موج شکن دارد. طول موج شکن اصلی ۱۵۵۰ متر و طول موج شکن ثانویه ۵۰۰ متر است که دارای حوضچه بندرگاهی با عمق ۸ متر و لنگرهای شناور است.

ساحل برای پهلوگیری قایق های کوچک به طول ۱۳۰ متر، سرسره قایق، جرثقیل برای حمل کشتی و قایق با ظرفیت بیش از ۱۵۰ تن، بازار ماهی، کارخانه یخ، ساختمان کارگاه‌‎های دریایی، فروشگاه‌های ماهی‌گیران، مغازه‌‎های مختلف، یک ساختمان اداری، یک ساختمان مسافربری، و ساختمان‎‌های خدماتی از دیگر بخش‌های آن هستند.

مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع هم برای ایجاد هتل، مجتمع‎‌های رستورانی و خدمات گردشگری اختصاص داده شده است. این بندر به ویژه پس از تایید سازمان بین‌‎المللی کشتی‌‎های کروز، قابلیت پذیرش کشتی‎‌های کروز را هم دارد و ماهیانه از حدود ۴۰۰۰ مسافر استقبال می‌‎کند.

بندر «دبا» تاثیر اقتصادی قابل توجهی بر سطح استان مسندم به طور کلی و شهر «دبا» به طور خاص خواهد داشت و قرار است به دومین بندر بزرگ چند منظوره در عمان تبدیل شود. همچنین اولین بندری خواهد شد که استان مسندم را به استان الباطنه شمالی متصل می‎‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *