رشد شاخص امنیت غذایی عمان

اقتصادی – عمان چنس: عمان در دو سال اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در شاخص امنیت غذایی خود بوده است، به طوری که شاخص‌های دسترسی به غذا ۷ امتیاز و شاخص‌های پایداری و سازگاری ۸.۴ امتیاز افزایش یافته‌اند. این بهبود نمایانگر تلاش‌های مستمر کشور برای تقویت امنیت غذایی و اطمینان از ایمنی و کیفیت عرضه غذایی است.

نقش وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی

وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی نقش حیاتی در این دستاورد ایفا کرده است. این وزارتخانه بر توسعه یک سیستم قوی ایمنی و کیفیت غذایی تأکید دارد و هدف استراتژیک خود را تضمین ایمنی و کیفیت غذا مطابق با کنترل‌ها و قوانین موجود تعیین کرده است.

یکی از اقدامات کلیدی در این راستا، صدور و اجرای مقررات و قوانین مربوط به حفظ استانداردهای بالای ایمنی و کیفیت غذایی است. این شامل قانون ایمنی غذای عمان می‌شود که با همکاری نهادهای مختلف ذی‌ربط اجرا می‌شود.

نقش مرکز ایمنی و کیفیت غذا

مرکز ایمنی و کیفیت غذا نقش مهمی در تهیه، بروزرسانی و تصویب مقررات و مشخصات فنی برای محصولات غذایی داشته است. بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، این مرکز هفت پیش‌نویس مشخصات فنی خلیج و مقررات مربوط را تهیه و ۱۲۰ پیش‌نویس مقررات فنی و مشخصات ملی و خلیج را بازبینی کرده است.

وزارتخانه از طریق مرکز ایمنی و کیفیت غذا به نظارت و پاسخگویی به تحولات در زمینه ایمنی و کیفیت غذا در سطح محلی و بین‌المللی ادامه می‌دهد. این امر از طریق کانال‌ها و منابع رسمی مختلف، از جمله نظارت بر واحدهای تولید غذا، بازرسی از محصولات غذایی، بررسی گزارش‌های آزمایشگاهی و اطلاعات برچسب‌گذاری و اطمینان از اینکه محصولات موجود در بازارهای محلی با استانداردهای مورد نیاز مطابقت دارند، انجام می‌شود.

 

 

منبع: کانسکت به نقل از عربین استوریز نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *