اقتصادی – عمان چنس: بندر و منطقه آزاد صحار قرارداد حق انتفاعی را با شرکت گاز «مرسی» -شرکت مشترک «توتال» فرانسه و «اوکیو» عمان- به امضا رساندند که هدف آن ایجاد بندری برای تامین گاز طبیعی مایع کشتی‌ها در بندر صحار است.

این بندر به عنوان اولین در نوع خود در خاورمیانه خواهد بود و موقعیت بندر و منطقه آزاد صحار را به عنوان مرکز عمده تجارت دریایی و کشتیرانی در سطح محلی و جهانی تقویت می‌کند.

این پروژه به طور کامل با برق تولید شده از پنل‌های خورشیدی کار می‎کند و  گامی اساسی در ترویج استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در بخش دریایی است که به افزایش پایداری صنعت کشتیرانی دریایی و کاهش انتشارات مضر و دستیابی به تعادل زیست محیطی کمک می‌کند. پروژه با سرمایه‌‎گذاری کل ۱.۶ میلیارد دلاری و در مساحت ۴۴.۵ هکتار ساخته می‌‎شود.

عبدالله بن خلفان الجابری، رئیس هیئت مدیره بندر صنعتی صحار، گفت: این پروژه گامی مهم در زمینه نوآوری و پایداری برای تامین گاز طبیعی کشتی‌ها محسوب می‌شود که عمان را به مرکزی برای ارائه خدمات انرژی پاک و گاز مایع تبدیل می‌‎کند. پیش بینی می‎شود مدت اجرای پروژه بین ۳ تا ۴ سال باشد.

سرجیو جورجی، مدیر کل شرکت انرژی «توتال» و مدیرعامل موقت شرکت گاز «مرسی»، هم گفت که این پروژه راه حل‌های پایداری را ایجاد می‌‎کند که بازده زیست محیطی و اقتصادی دارد.

احمد بن سعید الازکوی، از مقامات شرکت عمانی «اوکیو» هم تاکید کرد که عمان با این پروژه، حلقه اتصال شرق و غرب در تامین سوخت پاک برای کشتی‌ها خواهد بود، چرا که برای این منظور تنها یک بندر در سنگاپور و یکی هم در روتردام هلند وجود دارد.