در گفت و گو با عمان چنس بررسی شد: تفاوت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق و عمان

اقتصادی – عمان چنس: رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایرانGCC  با اشاره به اینکه 2 میلیارد دلار پروژه در عراق و عمان برای ایرانی‌ها تعریف شده‌است، گفت: در حال حاضر ظرفیت های سرمایه گذاری در کشورهای عربی مشابه نیست. هم اکنون در عراق و عمان فرصت های سرمایه گذاری در ساختمان، هتل، کشاورزی تعریف شده است.
امیرحسین مظاهری رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایران GCC با اشاره به برگزاری همایش راهکارهای سرمایه گذاری در عمان و عراق، گفت: در حال حاضر برای سرمایه گذاری ابتدا باید شناخت کامل نسبت به کشورها داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس شبهات زیادی دارند، اما نیز تفاوت دارند. برای اینکه از فرصت های سرمایه گذاری به بهترین شکل استفاده کنیم باید آنها را بشناسیم. برای نمونه فردی که از بازار قطر خوب درآمد کسب می‌کند ممکن است در عمان یا عربستان نتواند آن درآمد را بدست بیاورد.
مظاهری افزود: در حال حاضر کشورهای عربی از نظر زبان و فرهنگ با هم شباهت دارند، اما از نظر سیاسی متمایز هستند.
او با تاکید بر اینکه در ایران مردم همیشه با جو برای سرمایه گذاری و مهاجرت حرکت می کنند، تصریح کرد: به همین دلیل در عمل آسیب های زیادی می بینند. واقعیت این است که عمان کشوری کوچک، با مردمی محافظه گر محسوب می شود. نقطه مقابل آنها مردم عراق با پول زیاد و عاشق خرج کردن هستند. در حال حاضر بازارهای عمان بسیار تحت سیطره هندی‌‎ها و چینی‌هاست. اما در عراق تبعه هیچکدام از این دو کشور وجود ندارد.
رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایرانGCC   با بیان اینکه قرار است در کنسرسیوم با حضور دو مقام سفارت و رایزن ابتدا این دو کشور را بررسی کینم، اظهار کرد: در عراق بصره سه میلیون جمعیت دارد، اما عمان سه میلیون جمعیت دارد. بازار عراق ده برابر عمان است و فرصت های سرمایه گذاری در عراق زیاد در کنار این موارد باید به این مهم توجه کرد که عمان دروازه ای است برای ورود به بازارهای منطقه و جهان که در حال حاضر برای ما امکان این ورود به آسانی میسر نیست.
او افزود: به همین دلیل در نشست پروژه ها را بررسی  کنیم تا مشاوره لازم به سرمایه گذاران ارائه شود. در عراق سرمایه گذاری پروژه‌های ساختمانی و شهربازی وجود دارد و در عمان پروژه هتل، هاستل، کشاورزی و ساختمانی تعریف شده است.
رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایران GCC با تاکید بر اینکه دولت ها در کشورهای عربی بیشتر برای پروژه های ملی بسته های حمایتی می دهند، گفت: البته دولت عمان در پایان پروژه وام تا 80 درصد پروژه با نرخ سود سه درصدی می دهد. اما در عراق به صورت پیمانکاری پروژه ها انجام می شود افرادی که بخواهند در منطقه بصره جدید سرمایه گذاری کنند امکان افزایش ارزش پروژه بیش از دو برابر را دارند. این موضوع ناشی از نقدینگی زیاد در عراق و دومین مسئله ساخت و سازها در فاو و ام القصر است که با توسعه ارزش پروژه ها افزایش می یابد.
او با اشاره به اینکه رفع مشکلات ناشی از ضمانت‌نامه‌ها و بیمه‌نامه‌ها پروژه ها از طریق شرکت خارجی انجام شده است، گفت: الان مشکلی که در عراق وجود دارد این است که شرکت های ایرانی توان کار کردن را ندارند. به همین دلیل با ایرانی‌ها در کشور عراق قرارداد پیش پرداختی منعقد نمی شود.

او درباره دیگر مزیت های بازار عمان تصریح کرد: تعرفه صفر صادرات و واردات از عمان به آمریکا، امکان ورود به بازار عربستان، وجود وام های بانکی با درصد پایین و امنیت سرمایه گذاری بالا از دیگر مزایای حضور در بازار عمان است. عمان سکوی ورود به کشورهای خاص منطقه مانند عربستان، کشورهای جنوب غربی آفریقا و آمریکای لاتین است.
مظاهری با اشاره به اینکه در حال خاضر 2 میلیارد دلار پروژه در عراق و عمان تعریف شده است، گفت: ارزش پروژه های مسکونی 100 واحدی در عراق با متراژ 250 متر تقریبا 4 تا 7.5 میلیون دلار تعیین شده است. همچنین ارزش این میزان از پروژه ها در عمان با وسعت 400 تا 700 متر در محدوده 9 میلیون دلار مشخص شده است.
لازم به ذکر است همایش شناسایی راهکارهای تجارت نوین در عمان و عراق 6 اردیبهشت 1403 در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *