جهش 15.5 درصدی عمان در تولید فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۴

اقتصادی – عمان چنس: بر اساس آمارهای اولیه منتشر شده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات (NCSI)، تولید فرآورده‌های نفتی توسط پالایشگاه‌ها و صنایع نفت در عمان در پایان فوریه ۲۰۲۴، ۱۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

به طور خلاصه سهم هر کدام از فرآورده های نفتی به شرح زیر می باشد:

  • بنزین سوپر (M-۹۵): ۲۵% افزایش تولید
  • بنزین معمولی (M-۹۱): ۱۶% کاهش تولید
  • گازوئیل (دیزل): ۱۷% کاهش تولید
  • سوخت هواپیما: ۳۶% افزایش تولید
  • صادرات بنزین(M-۹۱): ۱۳% کاهش
  • صادرات بنزین (M-۹۵): ۶۹۱% افزایش

آمار نشان می‌دهد که تولید بنزین معمولی (M-۹۱) توسط پالایشگاه‌های عمان در پایان فوریه ۲۰۲۴، ۱۶ درصد کاهش یافته است، در حالی که تولید بنزین سوپر (M-۹۵) ۲۵ درصد افزایش یافته است.

تولید کل بنزین M-۹۱ به حدود ۲.۳۸ میلیون بشکه و فروش آن به ۲.۲۳ میلیون بشکه رسیده است. تولید M-۹۵ در ۲.۲۱ میلیون بشکه و فروش آن در ۲.۴۷ میلیون بشکه ثبت شده است.

تولید گازوئیل (دیزل) ۱۷ درصد کاهش یافته و به ۴.۵۸ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که فروش آن به ۲.۲۵ میلیون بشکه رسیده است. تولید سوخت هواپیما نیز ۳۶ درصد افزایش یافته و به ۲.۱۰ میلیون بشکه رسیده و فروش آن به ۷۴۲.۹۰۰ بشکه رسیده است. تولید گاز مایع نفتی (LPG) به ۱.۴۱ میلیون بشکه و فروش آن به ۱.۶۳ میلیون بشکه رسیده است.

در مورد پتروشیمی، آمار نشان می‌دهد که تولید بنزین ۲۲ درصد افزایش یافته و به ۲۸.۴۰۰ تن و تولید پارازایلین ۳۱ درصد افزایش یافته و به ۱۰۰.۱۰۰ تن رسیده است. تولید پلی پروپیلن ۶ درصد کاهش یافته و به ۳۸.۳۰۰ تن رسیده است، اما فروش آن ۷۷ درصد افزایش یافته و به ۶.۰۰۰ تن رسیده است.

صادرات بنزین M-۹۱ عمان ۱۳ درصد کاهش یافته و به ۵۰۵.۸۰۰ بشکه رسیده است، در حالی که صادرات بنزین M-۹۵ در پایان فوریه ۲۰۲۴، ۶۹۱ درصد افزایش یافته و به ۲۷۶.۹۰۰ بشکه رسیده است. صادرات گازوئیل (دیزل) به ۲.۱۲ میلیون بشکه و صادرات سوخت هواپیما به ۱.۳۳ میلیون بشکه و صادرات گاز مایع نفتی به ۱۴۷.۰۰۰ تن رسید.

صادرات پارازایلین به ۱۰۲.۴۰۰ تن، صادرات بنزین به ۲۵.۲۰۰ تن و صادرات پلی پروپیلن به ۲۵.۲۰۰ تن رسید.

 

منبع: عمان ثبت به نقل از Automobile fuel production jumps by 15.5% in Oman – Times of Oman

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *