ابتکارات استراتژیک در معدن نوید بخش افزایش سهم این حوزه در تولید ناحالص داخلی

اقتصادی – عمان چنس: شرکت توسعه معادن عمان (MDO) به عنوان یک بازیگر اصلی در بخش معدن و فرآوری مواد معدنی عمان که به سرعت در حال رشد است، از پیشرفت‌های قابل توجهی در اجرای تعدادی از ابتکارات استراتژیک معدن خبر داده است. این ابتکارات پس از اجرا، نویدبخش افزایش سهم این بخش کلیدی در تولید ناخالص داخلی ملی خواهد بود.

طیف وسیعی از منابع معدنی هدف:

بیش از دوازده پروژه در مراحل مختلف توسعه و بهره‌برداری در مکان‌های کلیدی در سراسر عمان در حال انجام است که شامل بخش‌های بالادست (اکتشاف و استخراج) و پایین‌دست (فرآوری و پالایش) می‌شود.

منابع معدنی هدف این ابتکارات عبارتند از:

  • سنگ مس: در ولایت‌های صحار و لوى (استان الباطنه شمالی)
  • سنگ کرومیت: در فنجا (ولایت بدبد) و الراکی (ولایت ینقل) (استان الشرقیه)
  • سنگ منیزیم، سنگ سیلیس: در ولایت قریات (استان مسقط)
  • سیلیس نرم: در ماهوت (استان الوسطی)
  • گچ، سنگ آهک، دولومیت: در مکان‌های مختلف در سراسر عمان یافت می‌شود.

 

پروژه نمک نقا Naqa Salt Project (محوت، استان الوسطی): این پروژه بر روی توسعه حوضچه‌های تبخیر نمک تمرکز دارد و سالانه 1.5 میلیون تن نمک خام از آب دریا تولید کند. این نمک توسط کارخانه‌های محلی پایین‌دستی برای تولید مواد شیمیایی و برم، یک ماده معدنی ارزشمند با کاربردهای گسترده، استفاده خواهد شد.

پروژه سیلیس ماهوت Mahout Silica Project (ماهوت، استان الوسطی): پس از کشف بیش از 30 میلیون تن سنگ سیلیس با کیفیت بالا، این پروژه به طور استراتژیک برای تولید این ماده معدنی و تأمین بازار برای محصولات آن برنامه‌ریزی شده است.

پروژه فلز منیزیم (ولایت قریات، استان مسقط): اکتشافات در این منطقه ذخایر قابل توجهی از سنگ دولومیت و سنگ سیلیس با کیفیت بالا را نشان داد که برای تولید فلز منیزیم بسیار مهم هستند. مطالعات امکان‌سنجی برای ارزیابی پویایی پروژه در حال انجام است.

معادن وفرا Wafra (وادی الجزی، صحار، استان الباطنه شمالی): شرکت توسعه معادن با تایید وجود حدود 15 میلیون تن ذخایر سنگ آهک با خلوص بالا، در حال توسعه این سایت برای تولید 1 میلیون تن در سال است. سنگ آهک عمدتاً برای کارخانه‌های فولاد و سایر مشتریان در منطقه در نظر گرفته شده است.

سنگ کرومیت (فنجا، ولایت بدبد و الرکی، ولایت ینقل، استان الشرقیه): شرکت توسعه معادن پس از کشف 100000 تن سنگ کرومیت، قصد دارد تجاری سازی آن را آغاز کند. شرکت عمان کرومیت که به طور جزئی متعلق به شرکت توسعه معادن عمان است، برای عملیات معدن در این مکان‌ها انتخاب شده است.

پروژه سنگ مس (ولایت‌های صحار و لوى، استان الباطنه شمالی): یک دستاورد قابل توجه در سال 2023 پیشرفت در بازسازی این پروژه بود. تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری تایید شده، اپراتور معدن معرفی شده و شرکت توسعه معادن به طور استراتژیک فرآوری و تغلیظ سنگ معدن مس را به شرکت معادن موارد Mawarid Mining Company در صحار واگذار کرده است.

 

 

منبع:MDO progresses several strategic mining projects in Oman – Oman Observer

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *