هند با عمان قرارداد تجارت آزاد امضا می کند

اقتصادی – عمان چنس: دو منبع دولتی هند اعلام کردند در صورت پیروزی نخست وزیر فعلی هند در انتخابات آتی، دولت قراردادهای تجارت آزاد با عمان و بریتانیا را در ۱۰۰ روز اول دولت جدید تکمیل خواهد کرد.

رویترز به نقل از این دو منبع نوشت که «نارندرا مودی» اولویت را به تکمیل قراردادهای تجارت آزاد با عمان و بریتانیا می‌دهد و از وزارتخانه‌های هند خواسته است که اهداف سالانه را مطابق با یک برنامه عمل ۱۰۰ روزه تعیین کنند.

این دو منبع همچنین توضیح دادند که از جمله اهداف وزارت بازرگانی برای برنامه ۱۰۰روزه، تمرکز بر دو توافقنامه با انگلیس و عمان است زیرا مذاکرات در مورد آن‌ها به مراحل نهایی خود رسیده است.

در اواخر فوریه، مقامات آگاه گفتند که عمان و هند به پایان مذاکرات در مورد یک توافق تجاری نزدیک شده‌‎اند که ارسال آسان تر کالاها و خدمات به بازارهای مربوطه را ممکن می‌سازد.

روزنامه هندی اکونومیک تایمز توضیح داد که دو طرف در مورد اکثر موضوعات توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی به اجماع رسیده‎اند و احتمالا مذاکرات به زودی به پایان می‌رسد.

مسقط سومین شریک تجاری بزرگ هند در میان کشورهای شورای همکاری خلیج محسوب می‌شود و بر اساس گزارش وزارت بازرگانی هند، مبادلات تجاری بین دو طرف در طول سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۲.۳۸ میلیارد دلار رسید.

در دسامبر گذشته، سلطان هیثم بن طارق به هند سفر کرد که اولین دیدار یک حاکم عمان از این کشور پس از دو دهه به شمار می‎رفت. همچنین عمان منطقه‌‎ای انحصاری را در بندر استراتژیک دقم به هند اختصاص داد.

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *