عمان به همراه سه کشور حاشیه خلیج فارس کاهش داوطلبانه تولید نفت را تا ماه ژوئن تمدید کردند

عربستان سعودی، کویت، عمان و امارات، از تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خود تا پایان سه ماهه دوم سال جاری خبر دادند.

به گزارش عمان چنس، این چهار کشور در بیانیه‌های رسمی جداگانه‌ای اعلام کردند که تصمیمات آن‌ها با هماهنگی برخی از کشورهای شرکت کننده در توافق‌نامه «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت اتخاذ شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، یک منبع رسمی در وزارت انرژی این کشور اعلام کرد که این کشور کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌‎ای خود را که از جولای ۲۰۲۳ آغاز شده بود تا پایان سه ماهه دوم امسال تمدید خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به این ترتیب تولید نفت کشور تا پایان ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود، گفت: پس از پایان دوره، مقادیر کاهش اضافی به تدریج با توجه به شرایط بازار احیا خواهد شد.

این کاهش علاوه بر کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه‎ در روز است که قبلاً عربستان در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرده بود و تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد.

عماد العتیقی، وزیر نفت کویت و رییس هیئت مدیره شرکت نفت این کشور، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته است کاهش تولید نفت خود را به میزان ۱۳۵ هزار بشکه در روز تا پایان ژوئن آینده تمدید کند. به این ترتیب تولید نفت کویت تا پایان ژوئن آینده به میزان ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار بشکه در روز خواهد بود.

وی گفت: این تصمیم در راستای حمایت از ثبات بازار است و این مبالغ کاهش اضافی با توجه به شرایط بازار به تدریج ترمیم خواهد شد. این کاهش داوطلبانه علاوه بر کاهش داوطلبانه قبلی ۱۲۸ هزار بشکه در روز است که کویت قبلا در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرده بود و تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

وزارت انرژی و مواد معدنی عمان در بیانیه دیگری اعلام کرد که عمان تصمیم گرفته است کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را به میزان ۴۲ هزار بشکه در روز تا پایان ژوئن آینده تمدید کند.

این کاهش داوطلبانه علاوه بر کاهش داوطلبانه ۴۰ هزار بشکه در روز است که عمان در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرد و تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. این وزارتخانه اضافه کرد: مقادیر کاهش اضافی به تدریج با توجه به شرایط بازار احیا خواهد شد.

در همین راستا، امارات هم از تمدید کاهش تولید داوطلبانه نفت به میزان ۱۶۳ هزار بشکه در روز تا پایان سه ماهه دوم سال جاری خبر داد.

خبرگزاری  رسمی امارات گزارش داد: تولید نفت این کشور تا پایان ژوئن آینده دو میلیون و ۹۱۲ هزار بشکه در روز باقی می‎ماند. و این کاهش علاوه بر کاهش داوطلبانه ۱۴۴ هزار بشکه در روز است که قبلاً توسط امارات در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود که تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در فوریه گذشته، ائتلاف اوپک پلاس متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت، سیاست کاهش تولید نفت خام را تا زمان برگزاری نشست بعدی در ۳ آوریل بدون تغییر نگه داشت. این ائتلاف از نوامبر ۲۰۲۲ کاهش اجباری تولید نفت را بیش از ۳.۶ میلیون بشکه در روز اجرا کرده است.

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *