مزرعه‌‎ای در عمان موفق به کشف و تولید گونه ی جدیدی از موز شد

متخصصان مزرعه «رزات سلطانیه» در شهر صلاله عمان، که زیرمجموعه امور دربار سلطنتی است، موفق به کشف نوع جدیدی از درخت موز شدند که به طور طبیعی در نتیجه جهش خود به خودی ژنتیکی در مزرعه موز از گونه ویلیامز [AAA] ظاهر شد.

به گزارش عمان چنس، پس از آن که متخصصان به وجود این گونه جدید از موز پی بردند کار بر روی انتخاب چند نهال کوچک از این گونه جدید را از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز کردند و کشت آن در مدت ۳ سال پیگیری شد و طی آن گونه جهش یافته جدیدی از موز تولید شد.

پس از تایید پایداری ژنتیکی این گونه و نتایج مثبت آن و با مقایسه بین آن و گونه مادری ویلیامز مشخص شد که مورد جدید دارای خصوصیات ژنتیکی متمایز می‎‌باشد که علاوه بر سازگاری خوب با خاک، آب و شرایط آب و هوایی، طول ساقه‎‌ای که گل را حمل می‎‌کند در آن کوتاه‌تر از نوع قبلی است که عامل مثبتی برای حمل خوشه و محافظت از آن در برابر آسیب‎‌های ناشی از باد است.

گونه جدید همچنین با برگ‌های قوی، برداشت سه هفته زودتر نسبت به گونه اصلی، ساقه‌‎های سنگین‌‎تر و میوه موزی که انحنای کمتری دارد مشخص می‎‌شود. این نوع با توجه به مزرعه‌‎ای که در آن کشف شد، موز «رزات» نام گرفته است.

 

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *