بلومبرگ: هند به توافق تجاری با عمان نزدیک می‌شود

 خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که هند و عمان به یک توافق تجاری که دسترسی آسان به کالاها و خدمات در بازارهای یکدیگر را امکان پذیر می‌کند، نزدیک می‌شوند.

به گزارش عمان چنس، این رسانه امروز (سه‌شنبه) به نقل از منابع خود نوشت: 2 کشور در مورد بیشتر مسائل در توافق جامع شراکت اقتصادی به اجماع نظر رسیدند و مذاکرات احتمالا به زودی به نتیجه خواهد رسید.

یکی از این منابع آگاه گفت که یک توافق می‌تواند تا ماه مارس نهایی شود. عمان اگر چه یک اقتصاد کوچک است اما یک کشور مهم برای هند با توجه به موقعیت جغرافیایی آن است.

عمان در جوار تنگه هرمز یک گلوگاه مهم انتقال نفت است که از طریق آن بیشتر انتقال نفت خام آسیا صورت می‌گیرد. عمان همچنین پنجمین کشوری است که بیشترین جمعیت کارگران هندی را در خود جای داده است.

منابع آگاه تاکید کردند که دهلی‌نو می‌خواهد تعرفه‌های کمتری برای صادرات به عمان از برنج گرفته تا دارو و محصولات پتروشیمی در نظر بگیرد. این کشور در حال مذاکره با عمان است تا دسترسی به نیروهای حرفه‌ای از جمله پزشک، پرستار و مهندس را تسهیل کند.

به گفته این افراد آگاه، عمان خواهان دسترسی بهتر به کالاهایی از جمله محصولات پتروشیمی، کود و محصولات فولادی است.

دو طرف در سه ماه گذشته مذاکرات خود در مورد این توافق را آغاز کردند و عجله آنها برای دستیابی به این توافق، نشان دهنده عزم نارندا مودی نخست وزیر هند برای تقویت روابط با کشورهای غرب آسیا است.

هند پیشتر یک توافق تجارت آزاد با امارات امضا کرده و در حال مذاکره با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مورد یک توافق تجاری است.

عمان سومین شریک تجاری هند در میان کشورهای حوزه خلیج فارس است. طبق اعلام وزارت تجارت هند، تجارت دو جانبه در سال ۲۳-۲۰۲۲ میلادی ۱۲.۳۸ میلیارد دلار است.

سلطان هیثم بن طارق اولین حاکم عمان در طول 2 دهه گذشته است که در ماه دسامبر به هند سفر کرد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *