قوانین واردات و صادرات در عمان چگونه است؟

اقتصادی- عمان چنس: عمان که یکی از کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس است به عنوان یک منطقه استراتژیک برای مراودات تجاری مختلف شناخته می‌شود. از آنجایی که عمان با بسیاری از کشورهای سراسر دنیا روابط تجاری دارد، یکسری قوانین گمرکی را برای تسهیل تجارت بین‌الملل ایجاد کرده که باید توسط تجار و سرمایه‌دارن رعایت شود. این قوانین شامل قوانین صادرات و واردات، تعرفه‌های گمرکی و سایر موارد مرتبط با تجارت بین‌الملل است. در ادامه این مطلب درباره این موارد در کشور عمان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قوانین گمرک عمان

به طور کلی قوانین گمرکی به مجموعه قوانین و مقرراتی گفته می‌شود که در مورد واردات و صادرات کالاها و خدمات از کشور وضع شده‌اند. معمولا این قوانین در راستای منافع ملی و حمایت از تولیدات داخلی کشور و همچنین تسهیل در تجارت خارجی وضع می‌شوند. این قوانین ممکن است شامل مقررات مالیات، محدودیت‌های وارداتی و صادراتی، مدارک لازم برای واردات و صادرات، محل و زمان واردات یا صادرات و سایر موارد مربوط به تجارت بین‌المللی شوند.

بیشتر بخوانید:

از جمله مهم‌ترین این قوانین و مقررات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قانون گمرک عمان که شامل کلیات امور گمرکی، حقوق و وظایف گمرک، تشریفات گمرکی و تعرفه‌های گمرکی می‌شود.
  • تعرفه‌های گمرکی عمان که به‌صورت سالانه توسط دولت این کشور تعیین می‌شوند و دربرگیرنده نرخ حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض گمرکی انواع کالاها هستند.
  • مقررات اجرایی قانون گمرک عمان که توسط وزارت دارایی عمان تصویب می‌شوند و در راستای اجرای قانون گمرک عمان وضع شده‌اند.

 تشریفات گمرکی در عمان

به طور کلی بر اساس قوانین گمرک عمان، کلیه کالاهایی که از گمرک عمان وارد یا خارج می‌شوند، مشمول تشریفات گمرکی می‌شوند که شامل تمام مراحلی است که کالا برای ورود یا خروج از قلمرو گمرکی باید طی کند. مراحل این تشریفات شامل:

  • اظهار کالا که در آن اظهارکننده مشخصات کالا و قصد خود را در مورد کالا (وارد کردن، صادر کردن یا ترانزیت کردن) اعلام می‌کند.
  • تشخیص ماهیت و ارزش کالا که در آن گمرک ماهیت و ارزش کالا را تعیین می‌کند.
  • پرداخت حقوق و عوارض گمرکی که در آن اظهارکننده حقوق و عوارض گمرکی متعلق به کالا را پرداخت می‌نماید.
  • ترخیص کالا که در آن کالا از قلمرو گمرکی خارج می‌شود.

مجازات تخلف از قوانین گمرکی عمان

در صورتی که افراد یا اشخاص حقوقی قوانین گمرک عمان را رعایت نکنند، طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد و مجازاتی برایشان در نظر می‌گیرند. این مجازات‌ها می‌توان شامل  جریمه نقدی، ضبط کالا و یا حتی حبس باشد.

مقررات مربوط به تعرفه‌ های گمرکی

تعرفه‌های گمرکی عمان به‌صورت درصدی از ارزش کالا تعیین می‌شوند. از جمله تعرفه‌های گمرکی می‌توان به حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض گمرکی اشاره کرد که درواقع از بین این 3 تعرفه، حقوق گمرکی برای حمایت از تولید داخلی وضع می‌شود. سود بازرگانی هم برای تأمین درآمد‌های دولت وضع می‌گردد و عوارض گمرکی هم برای اهدافی مانند تأمین بودجه نهادهای خاص یا حمایت از محیط زیست وضع می‌شوند.

 مقررات مربوط به ترانزیت کالا

در حالت کلی ترانزیت به معنای انتقال کالا از یک کشور به کشور دیگر از طریق قلمرو کشور ثالث است. در صورتی که یک کالای از قلمرو گمرکی عمان به‌صورت ترانزیت عبور کند، طبق قانون مشمول تشریفات گمرکی نمی‌شود. ولی با این حال، کالاهای ترانزیتی هم باید حتما تحت نظارت گمرک عمان قرار بگیرند.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *